CAT DE PROFITABILE sunt afacerile bazate pe montajul de tamplarie? |
Punct de vedere Publicat de Cosmin Dincu 29 Ian 2016 20:01 |
![]() Dupa cum se poate observa, o concentrare mai puternica a firmelor montatoare de tamplarie se observa in unele judete din regiunea Moldovei (Bacau, Iasi, Suceava), precum si in Capitala.
Insa, cat de profitabile sunt afacerile bazate pe activitatea exclusiva de montaj? Un raspuns pertinent la aceasta intrebare poate fi sugerat si de realitatea conform careia, fata de listele initiale, putine au fost companiile ce au renuntat voluntar la aceasta activitate, doar patru operatori economici (din Bucuresti, Bacau, Bistrita-Nasaud si Cluj) precizand ca si-au schimbat complet specializarea.
De asemenea, spre deosebire de colegii lor producatori, operatorii specializati in instalarea ferestrelor nu se regasesc, cel putin deocamdata, in cadrul unei liste de insolventi (este adevarat, fara pretentii de exhaustivitate, avand in vedere numarul mare de dosare de acest tip aflate pe rolul instantelor din intreaga tara.
In fine, cele 60 de companii cunoscute, ce au ramas active in domeniul montajului, au cifre de afaceri relativ reduse, niveluri de 3,5 milioane de euro sau maximum 3,8 milioane de euro fiind de fapt exceptii, este adevarat notabile pentru acest domeniu strict specializat, dar care confirma regula, data, de fapt, de o medie nationala a rulajului cifrata la 600.000 de euro pe an.
Pornind de la un nivel evaluat la 27 milioane de euro in 2008, in perioada anilor 2009-2014, cei 60 de operatori au consemnat, consecutiv, un regres de -21% al cifrei de afaceri insumate, urmat de o majorare plasata la +11%, care aproape ca a anulat pierderea, dupa care, in 2011, ca urmare a unui salt de +36%, a fost atins nivelul maxim al veniturilor din perioada analizata – si anume 32 milioane de euro. In schimb, in 2012, a avut loc un nou regres, de -25%, iar in 2013 o crestere cu +3%, dar aceste fluctuatii au insemnat, de fapt, o mentinere la 24 milioane de euro pe an a valorii rulajului din acel interval de timp. In fine, in 2014, s-a constatat o scadere de -14%, atingandu-se din nou pragul minim (din 2009) al cifrei de afaceri – si anume 21 milioane de euro. Chiar si in lipsa unor date certe pentru 2015, este clar ca – avand in vedere conditiile mult mai bune ale pietei – cei 60 de montatori au consemnat o crestere a incasarilor, cel mai probabil intr-un ritm ce depaseste media intregului domeniu de activitate.
Una dintre concluziile acestei analize ar putea fi ca ideea specializarii pe o anumita nisa de piata pare a fi initial riscanta, iar in momentul producerii unor dezechilibre economice indicatorii rulajului – si ai profitabilitatii – fluctueaza puternic, insa, odata cu o restabilire sustenabila a cererii, tocmai gradul ridicat de expertiza si specializare va face diferenta in raport cu firmele competitoare, inclusiv printr-un avans puternic al rentabilitatii.
|