GIMAV: Continua ascensiunea industriei italiene a utilajelor de procesare a sticlei |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 24 Iul 2019 07:59 |
Desi pentru companiile din industria italiana de echipamente destinate procesarii sticlei celelalte 27 de tari din Uniunea Europeana raman principala destinatie a exportului, cu 37,44% din totalul anului 2018 (sau 45% pentru intreaga Europa), livrarile de utilaje contabilizate in datele institutului de statistica din Italia (ISTAT) s-au majorat usor din punct de vedere valoric, iar pentru 2019 este posibila o continuare a trendului ascendent, dupa cum indica cel mai recent raport al asociatiei de profil GIMAV.
„Anul trecut, industria italiana de profil a marcat inca un moment al cresterii vanzarilor, cu +3,75%, din care pe segmentul de utilaje destinate sticlei float majorarea a fost de +2,08%, iar la echipamentele, accesoriile si produse speciale pentru sticla destinata altor aplicatii – hollow glass sporirea s-a situat la +5,57%. Interesant este faptul ca balanta comerciala a depasit pragul psihologic de un miliard de euro (+1,2%), iar acest indicator arata in mod clar abilitatea firmelor din sector de a-si reveni dupa efectele recesiunii. Astazi, cel putin pe segmentul de masini-unelte pentru procesarea sticlei, putem afirma ca recesiunea s-a finalizat, pentru ca am surclasat cu mult cifrele din 2008. Nici efortul de cercetare-dezvoltare, care a impus masinile italiene pe plan global, nu este de neglijat: astfel, desi se afla oarecum in ascensiune, din considerente ce tin de competitivitatea pretului, importul de utilaje similare in Italia continua sa fie nesemnificativ, situandu-se ca valoare la putin peste 100 de milioane de euro”, se arata in raportul GIMAV, asumat de Michele Gusti, presedintele organizatiei.
Angajamentul spre inovare a companiilor italiene din domeniul echipamentelor de prelucrare a vitrajelor, precum si determinarea acestora in a identifica solutii de recuperare a pierderilor din timpul recesiunii reprezinta, de altfel, principalele motive pentru care, concomitent cu o consolidare a pozitiei la export, pe piata mondiala, se constata si o diminuare succesiva a importului de asemenea utilaje in Italia, in ultimii ani. Ascensiunea din 2018 este mai degraba asimilata unei recuperari, pornind de la nivelurile relativ modeste din precedentele 12 luni, iar in general producatorii de vitraje din peninsula ce prefera alte tehnologii decat cele locale se orienteaza spre echipamente fabricate in Europa, in detrimentul celor din Asia.
Potrivit studiului elaborat de specialistii organizatiei, majorarea de +15,53% a importurilor fata de 2017 reflecta, de fapt, o sporire puternica pe segmentul prelucrarii sticlei float (+43,17%) si un progres mai putin amplu in cazul liniilor tehnologice pentru hollow glass (+13,19%), ceea ce denota ca beneficiarii de pe piata locala prefera si in continuare echipamentele „made in Italy”, dar incep sa se orienteze si spre alte oferte cu un raport competitiv intre performante si pret. Primele cinci tari exportatoare de echipamente de prelucrare a sticlei in Italia sunt constituite in continuare de Belgia (ce ramane pe prima pozitie, mai ales ca vanzarile s-au majorat puternic), Suedia, Franta si Croatia (care se afla pe un trend ascendent) si Luxemburg (cu o pondere generala de 6,13%).
Romania, inlocuita de Bulgaria in clasamentul primelor 15 destinatii la export ale sectorului italian de masini-unelte
Insa, din punct de vedere istoric, ceea ce s-a confirmat si anul trecut, exportul este activitatea principala a companiilor italiene de profil, pentru 2018 fiind atestata o majorare de +3,04%, din care +1,04% pe segmentul flat glass si +6,69% pe cel de hollow glass, dupa cum subliniaza specialistii GIMAV. „Destinatia principala a exportului italian de utilaje, accesorii si produse speciale din industria procesarii sticlei este constituita de celelalte state europene, membre sau nu ale UE, cu 45% din total, in timp ce exportul catre alte continente s-a redus, in unele cazuri, dramatic (cum ar fi, de exemplu, in Oceania, cu -47,21%, ceea ce a facut ca aceasta destinatie sa aiba un impact extrem de limitat in termeni de valoare absoluta). Totusi, trendurile globale ale exportului indica o crestere remarcabila in America de Nord (+15,85%), ceea ce a avut drept consecinta ca beneficiarii din SUA sa ramana clientii numarul 1 ai companiilor italiene de profil (cu o cota generala de 11% din total, respectiv de 15,98% pentru segmentul flat glass). SUA sunt urmate indeaproape de Polonia (ce ocupa a doua pozitie pentru flat glass, cu o cota de 10,85% si una generala de 6,55%), Mexic, Germania si China. Doar in ceea ce priveste exportul de echipamente necesare prelucrarii sticlei float, in Polonia s-a constatat cea mai puternica majorare, respectiv un avans al acestei destinatii de export de la locul al saptelea in 2017 la pozitia a doua in 2016. Aceasta inseamna ca fabricantii polonezi de geam termoizolant si alte produse din sticla float recunosc superioritatea utilajelor italiene, cu ajutorul carora pot realiza sortimente de top. De asemenea, trebuie mentionat parcursul optim al exportului catre doua destinatii favorite ale producatorilor italieni – si extrem de importante pentru acestia –, respectiv Brazilia (care a ajuns de pe pozitia a noua pe locul al patrulea) si Franta (ce se plaseaza pe locul al cincilea, cu o cota de 4,29%), mai ales ca acestea au fost marcate de instabilitate politico-sociala (cu implicatii economice negative) pana in prezent, dar actualmente apar numeroase semnale de revenire. Nu in ultimul rand, vanzari optime se consemneaza in Japonia, care detine o cota de 2,93% in exportul general de utilaje italiene de prelucrare a sticlei, devenind astfel al zecelea importator de astfel de echipamente fabricate in Italia”, a mai precizat Michele Gusti.
In opinia conducerii GIMAV, noile tendinte – cum ar fi conceptul de Industrie 4.0 si constientizarea de catre clienti a „costului total al detinerii si operarii unui echipament” (ceea ce se transpune prin achizitia de utilaje performante, cu valoare adaugata mare, dar care sa nu presupuna operatiuni dese de service si mentenanta) – au fost corect asumate de producatorii italieni, cu toate ca, din anul 2016, de cand aceste concepte au inceput sa fie asimilate pe piata din peninsula si pana in prezent, rata de implementare a fost relativ modesta (din diverse considerente). Faptul ca aceste echipamente – si alte masini-unelte de provenienta italiana – desi au un cost mai ridicat de achizitie, ofera o durata mai mare de exploatare, in conditii de mentenanta redusa este perceput ca atare si de beneficiarii din Bulgaria, care i-au inlocuit in topul destinatiilor est-europene pe cei din Romania. Potrivit datelor GIMAV, coroborate cu ale institutului de statistica ISTAT (care cuantifica informatii pentru 8 din 13 asociatii Federmacchine, reprezentative pentru sectorul italian al masinilor-unelte in ansamblul sau), Bulgaria a ajuns (desi pe ultimul loc) in clasamentul celor 15 destinatii principale de export, in urcare de pe locul al 35-lea, cu o cota generala actualizata de 2,15%. Informatii suplimentare, la www.gimav.it, iar pentru a descarca raportul complet al organizatiei, click aici!
|