SAINT-GOBAIN avansează in implementarea initiativei „Transform & Growth” |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 04 Mar 2020 06:28 |
In cadrul raportului financiar ce evidentiaza situatia din ianuarie-decembrie 2019, oficialii grupului Saint-Gobain au anuntat ca vanzarile noii unitati globale High Performance Solutions (HPS), ce integreaza si afacerile departamentului de sticla float (Saint-Gobain Glass - SGG), au consemnat o crestere organica de +0,4%, daca se ia in considerare baza de comparare like-for-like - LFL (ce presupune analiza cresterii ajustate a vanzarilor pentru companiile nou-integrate sau ce au fost preluate de alte societati). In principiu, sporirea se bazeaza mai ales pe ajustarile de pret, intrucat s-au constatat usoare diminuari cantitative, ca urmare a incetinirii activitatilor industriale. Insa, pe segmentul produselor HPS care deservesc industria constructiilor, s-a inregistrat o situatie optima, iar afacerile respective au progresat rapid, pe baza accelerarii trendului de accelerare a lucrarilor de reabilitare termica in aproape toate regiunile globului, prin intermediul sistemelor ETICS si al vitrajelor de inalta performanta. Ponderarea trendului ascendent al vanzarilor a fost cauzata, insa, de diminuarea aproape generalizata a livrarilor de sticla si alte materiale de inalta performanta ce se utilizeaza in industria auto (unde s-au constatat cresteri valorice neinsemnate si o diminuare cantitativa de -6%), astfel incat se poate afirma ca rezultatele au fost eterogene. Totusi, pentru contracararea problemelor economice complexe, privind starea economiei globale, s-au facut pasi importanti pentru implementarea initiativei „Transform & Growth”, care au presupus si renuntarea la anumite afaceri ce presupun productia si/sau procesarea sticlei in Europa si Asia. In consecinta, in exercitiul financiar de referinta (respectiv, cele 12 luni ale anului trecut), cifra de afaceri a diviziei globale HPS s-a plasat la 7,584 miliarde euro (+2,9% in termeni reali, comparativ cu 7,37 miliarde euro – recalculate din ianuarie-decembrie 2018), reflectand, astfel, o situatie ceva mai buna sau, de fapt, o crestere de +2,3% la o baza de calcul comparabila ca structura (daca se elimina operatiunile comerciale intre divizii) ori o majorare de +0,4% ca baza structurala comparabila si fara efectul cursului de schimb valutar (raportare tip LFL).
Comentand aceasta situatie, managerii corporatiei au explicat ca, in principiu, vanzari optime de sticla pentru aplicatii arhitecturale s-au inregistrat in continuare mai ales in tarile emergente (solutii pentru fatade vitrate in Europa de Sud, Orientul Mijlociu si Africa, noi produse – vitraje combinate – in India si Asia de Sud-Est etc.), dar in anumite state au fost necesare masuri drastice de restructurare, cum ar fi desfiintarea serviciilor de instalare a vitrajelor in Marea Britanie, inchiderea unitatilor de procesare a sticlei din Suedia si Norvegia, renuntarea la afacerile Glassolutions – Olanda si la cele ale Hankuk Glass Industry din Coreea de Sud, toate ca parte a programului „Transform & Growth”. In acelasi timp, s-au facut investitii pentru dezvoltarea sistemelor de eficienta energetica in Europa si a solutiilor complexe pentru fatade in Mexic si India. In Europa de Nord, totusi, afacerile pe segmentul distributiei au progresat, cu o stabilizare a vanzarilor de sticla arhitecturala (pentru constructii aflate in reabilitare, deoarece au aparut mari probleme in domeniul constructiilor noi), cresterea vanzarilor generale din regiunea respectiva fiind de +1,7%. Un progres ceva mai accelerat s-a constatat si in Europa de Sud, Orientul Mijlociu si Africa (+3,3%), precum si in Franta, unde mediul economic ramane optim, iar piata de constructii se axeaza pe operatiunile de renovare profunda a imobilelor. In Asia-Pacific, s-a constatat o crestere de +4,1%, generata insa exclusiv de solutiile pentru productivitate (gips si mortare), ale caror vanzari optime au fost insa contracarate de declinul cererii de elemente vitrate (cu exceptia Indiei), ceea ce a dus la utilizarea sub capacitati a fabricilor de sticla, mai ales ca urmare a contractiei puternice a cererii specifice industriei auto. In ambele Americi, cresterea organica de ansamblu a fost de +2,9%, nivelul respectiv fiind consemnat pe fondul restrangerii cererii de vitraje din Brazilia si al unui mediu economic incert in America Latina.
Dupa cum se cunoaste, la finele lui 2018, s-au pus bazele noii organizatii Saint-Gobain, cu cinci unitati (divizii) de raportare, patru regionale si unitatea globala High Performance Solutions (HPS), care, de la 1 ianuarie 2019, au inlocuit cele trei sectoare de business si 14 delegatii, rezultand astfel o structura mult mai flexibila a grupului, orientata spre digitalizare, ceea ce va duce si la cresterea operativitatii. Astfel, din acest an, raportarile pe segmentul de sticla arhitecturala (Building Glass) nu mai sunt disponibile, acestea fiind integrate atat in cadrul HPS, cat si in cel aferent principalelor regiuni geografice de referinta.
In ceea ce priveste previziunile, pentru exercitiul financiar in curs, acestea au fost anuntate intr-o nota ponderat-optimista, data fiind situatia de ansamblu a economiei mondiale si gradul de implementare a strategiei de business. Astfel, pentru divizia Europa de Nord se vor consemna rezultate mixte, pe fondul incertitudinilor legate de fenomenul Brexit, dupa iesirea Marii Britanii din structurile UE, dar cu o crestere in statele scandinave. Pentru cele doua Americi (de Nord si de Sud) se estimeaza cresteri atat in constructii, cat si in industrie, iar Asia-Pacific se va caracteriza cel putin printr-o continuare a ritmului actual de majorare, daca se exclude impactul epidemiei generate de COVID-19. De asemenea, in Europa de Sud, Orientul Mijlociu si Africa se asteapta o crestere generala pentru intreaga regiune, piata constructiilor din Franta urmand a fi sustinuta mai ales de lucrarile de renovare, cu o scadere moderata a ritmului de edificare a constructiilor noi, trendul fiind deja vizibil spre finele anului trecut. Astfel, pentru anul 2020, managementul grupului intrevede o continuare a ascensiunii profitului operational (pe baze LFL), cu o incertitudine creata de impactul dat de coronavirus.
In perioada de raportare, constituita de anul 2019, Saint-Gobain a consemnat la nivel de grup o cifra de afaceri ajustata de 42,573 miliarde euro (+2,4% LFL, +1,9% in termeni reali sau +3,1% in termeni comparabili), cu un aport pozitiv dat de majorarea cu +0,6% a cantitatilor comercializate. Diversele schimbari in structura holdingului, prin achizitii strategice in Asia, statele emergente – si nu numai (cu un impact de -1,2%) si sporirea pretului (+1,8%), la care s-au adaugat implicatiile favorabile ale cursului de schimb valutar (+0,7%), au fost in masura sa sustina, la randul lor, cresterea LFL a vanzarilor consolidate, la nivelul mentionat anterior.
***
La nivelul lui 2014, cifra de afaceri rectificata a Saint-Gobain s-a situat la circa 38,35 miliarde euro (fata de 41,05 miliarde euro, cat s-a publicat anterior), iar vanzarile raportate pentru 2013 au fost recalculate, la randul lor, in sens negativ (ajungand la 41,76 miliarde euro), ca urmare a obligativitatii aplicarii noilor amendamente impuse prin standardul de raportare IFRS 11. De asemenea, in 2015, corporatia a raportat o majorare LFL de +0,4%, pana la 39,62 miliarde euro, iar in 2016 s-a ajuns la 39,09 miliarde euro (sau +2,6% LFL), dupa care in 2017 s-au evidentiat vanzari totale de 40,81 miliarde euro (+4,7% LFL). Pentru 2018, datele financiare recalculate (potrivit IFRS 16) indica un rulaj total de 41,77 miliarde euro, iar la nivelul lui 2019 cresterea LFL a fost, in consecinta, de +2,4%, pana la 42,57 miliarde euro. Pe segmentul de sticla float, in 2014 s-au consemnat 4,893 miliarde euro (comparativ cu 4,818 miliarde euro in precedentele 12 luni), reprezentand o crestere LFL de +3,4%, iar divizia de materiale inovatoare a raportat un salt LFL de +3,9%, la 9,11 miliarde euro. De asemenea, datele pentru 2015 indica o crestere LFL de +5,1% al vanzarilor de sticla float, pana la aproape 5,22 miliarde euro, in timp ce departamentul de materiale inovatoare s-a evidentiat printr-o sporire LFL de +2,2%, la 9,7 miliarde euro, pentru ca in 2016 livrarile de sticla float sa ajunga la 5,36 miliarde euro (+6,5% LFL), iar divizia de materiale inovatoare sa se distinga printr-un rulaj de 9,85 miliarde euro (+4,5% LFL). In fine, dar nu in ultimul rand, pentru 2017, sectia de sticla float a raportat un salt LFL de +5,2%, pana la 5,67 miliarde euro, ceea ce a insemnat ca divizia de materiale inovatoare, din care face parte, a fost capabila sa obtina o crestere LFL de +5,3%, la 10,38 miliarde euro (ceea ce a insemnat si o depasire a unui prag psihologic important). In plus, in 2018, sectia de sticla float a consemnat o crestere LFL de +2,8%, cu vanzari ce au ajuns la 5,63 miliarde euro, in timp ce divizia de materiale inovatoare s-a remarcat printr-o majorare LFL de +4,8%, pana la 10,52 miliarde euro. Incepand cu 2019, rezultatele sunt disponibile doar pentru unitatea globala HPS (care a consemnat in acel moment o cifra de afaceri de 7,58 miliarde euro) si pentru cele regionale/continentale, astfel incat vanzarile efective de sticla arhitecturala (building glass) se disperseaza in cadrul celor cinci noi divizii. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|