SAINT-GOBAIN: Majorare LFL de 5,3% a vanzarilor de sticla float |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 26 Oct 2017 21:01 |
In cadrul raportului financiar ce evidentiaza situatia din primele noua luni ale anului in curs (coroborat cu o prezentare destinata investitorilor institutionali), oficialii grupului Saint-Gobain au anuntat ca vanzarile departamentului de sticla float (Saint-Gobain Glass - SGG) au consemnat o crestere organica de +5,3%, daca se ia in considerare baza de comparare like-for-like - LFL (ce presupune analiza cresterii ajustate a vanzarilor pentru companiile nou-integrate sau ce au fost preluate de alte societati). Desi, in principiu, sporirea se bazeaza mai ales pe livrarile de seturi vitrate pentru industria auto (influentate totusi de un efect usor nefavorabil al mixului de pret), cererea de sticla arhitecturala a inceput sa fie ceva mai consistenta ca in aceeasi perioada din 2016, iar sporirea s-a datorat, aproape exclusiv, unei majorari deosebite a comenzilor de pe piata globala a constructiilor, dar mai ales in Asia si zonele emergente (fiind nominalizata cu precadere partea de est a Europei). Totodata, a fost mentionat un alt efect benefic, dat de mentinerea unui nivel optim al cererii pe piata de constructii din vestul Europei (unde au avut loc stabilizari ale pretului sticlei float si ascensiuni in cazul vitrajelor speciale), precizandu-se si ca operatiunile pe segmentele industriei auto si din constructii, derulate in tarile emergente (cu exceptia Mexicului, unde operatiunile au fost afectate partial de un cutremur), au dus la consemnarea unui rezultat deosebit in domeniul vitrajelor. Astfel, dupa cum se precizeaza intr-un comunicat al corporatiei, cresterea organica de +5,3%, combinata cu activitatile operationale ce au fost mult imbunatatite in anii anteriori, a determinat, printre altele, ca ponderea vanzarilor de sticla float in totalul cifrei de afaceri din primele noua luni a.c. sa fie relativ substantiala. In acest context, conducerea corporatiei sustine si in continuare ca aceasta sectie reprezinta, actualmente, „motorul” diviziei de materiale inovatoare (ce o integreaza), precum si a grupului, situatie ce s-a observat cu precadere incepand cu anul 2016 si, evident, in primele noua luni din 2017. Tinand cont de o analiza regionala a activitatii pe segmentul vitrajelor float, rezulta ca, in Europa, comenzile provenite de pe piata de constructii s-au inscris pe un trend ascendent, chiar si in contextul practicarii unui pret mai mare al sticlei float. In acelasi timp, livrarile de sticla arhitecturala in Asia si pietele emergente (ce integreaza si zona Europei de Est, respectiv Romania, unde SGG detine o unitate de productie) au fost cu totul deosebite, exceptandu-le pe cele din Mexic. In consecinta, in exercitiul financiar de referinta (primele trei trimestre din 2017), cifra de afaceri pe segmentul de sticla float s-a plasat la 4,247 miliarde euro (+6,5% in termeni reali, comparativ cu 3,987 miliarde euro din ianuarie-septembrie 2016), reflectand, astfel, o situatie mult mai buna sau, de fapt, o sporire de +5,5% la o baza de calcul comparabila ca structura (daca se elimina operatiunile comerciale intre divizii) ori o majorare de +5,3% ca baza structurala comparabila si fara efectul cursului de schimb valutar (raportare tip LFL).
Divizia de materiale inovatoare insumeaza 25% din vanzarile grupului
Comentand aceasta situatie, managerii corporatiei au explicat ca, inclusiv pe baza dezvoltarii afacerilor cu vitraje, perioada analizata a fost relativ propice, avand in vedere si impactul pozitiv asupra rezultatelor financiare al schimbarilor in structura grupului, de +0,8%. De asemenea, a fost raportat un impact pozitiv al pretului, care s-a majorat cu +1,8%, fiind evidentiat, in acelasi timp, un aport usor nefavorabil al ratei de schimb dintre euro si alte monede (-0,7%), pe fondul unei tendintei de depreciere a valutei unor tari emergente sau a USD in raport cu euro, precum si a unei devalorizari puternice a lirei sterline fata de moneda unica europeana. Toate acestea au fost sustinute, insa, de majorarea efectiva, atat cantitativa, cat si valorica, a livrarilor in cadrul a numeroase segmente de afaceri. Totodata, intrucat primele noua luni a.c. au marcat inca o apreciere a comenzilor pe segmentele de sticla float si solutii pentru interior (dar nu numai), cantitatile de produse comercializate dupa incheierea perioadei analizate s-au majorat intr-un ritm optim, pentru toate sectoarele de business si in toate regiunile, fara nicio exceptie. Singura problema semnalata de managerii Saint-Gobain, care va influenta decisiv rezultatele anuale, a fost reprezentata de atacul cibernetic derulat la data de 27 iunie a.c., care a avut un impact asupra majoritatii sistemelor operationale ale corporatiei (dar cu precadere la nivelul diviziilor de distributie a materialelor pentru cladiri si de produse pentru constructii), fiind afectate mai ales subsidiarele din Europa de Vest (tarile nordice, Germania si Franta). Astfel, in urma atacului cibernetic, s-au estimat pierderi mai mari de -250 milioane de euro din vanzarile anului in curs si -80 milioane de euro din profitul operational. Totodata, in perioada de referinta, pentru divizia de materiale inovatoare, care coordoneaza activitatea SGG, s-a raportat un progres LFL de +4,8% sau o majorare pe baze reale (+5,9%) a incasarilor ori de +5% in termeni comparabili (pana la 7,787 miliarde euro), dar ascensiunea respectiva se datoreaza si activitatii sectiei de sisteme de inalta performanta, ce promoveaza produse din material plastic, abrazive si ceramice, care a avut un aport de 3,559 miliarde euro (+4,5% LFL, +5,5% in mod real si +4,7% in termeni comparabili). Astfel, sectia de sisteme de inalta performanta (HPM) a reusit sa-si majoreze vanzarile exclusiv ca urmare a cresterii cantitatilor comercializate, pe aproape toate segmentele sale de afaceri si in toate regiunile (mai ales la materiale ceramice refractare, pentru care sezonul estival a insemnat o perioada de accelerare a cererii). In alta ordine de idei, prezentand anumite elemente structurale legate de vanzarile primului semestru in documentul prezentat investitorilor institutionali, oficialii Saint-Gobain au aratat ca, odata cu sporirea LFL de +4,8% a vanzarilor sale, divizia de materiale inovatoare contribuie cu 25% la vanzarile totale ale grupului, mai ales prin activitatea de pe segmentul sticlei float (+5,3% LFL), urmata de cea specifica sectiei HPM (+4,5% LFL).
Crestere organica robusta, in tarile emergente
In ceea ce priveste previziunile, pentru intregul exercitiu financiar in curs, la nivelul diviziei de materiale inovatoare se intrevede o crestere deosebita a vanzarilor, cu o profitabilitate net imbunatatita pe segmentul de sticla float si rate optime de rentabilitate operationala pentru HPM, iar pe regiuni, pentru Europa de Est (inclusiv Romania), cuprinsa in regiunea Asia si tarile emergente, se estimeaza o sporire organica robusta a afacerilor corporatiei, in general. Astfel, linia strategica a grupului nu se modifica, inclusiv in ceea ce priveste preluarea Sika, deoarece acordul preliminar cu familia Burkard legat de vanzarea catre Saint-Gobain a actiunilor Schenker-Winkler Holding - SWH (entitate care detine majoritatea drepturilor de vot in cadrul Sika) a fost prelungit pana la data de 30 iunie 2018, moment in care corporatia franceza isi mai poate exercita optiunea de a extinde inca o data acordul, pana la 31 decembrie 2018. Dupa cum arata managerii Saint-Gobain, alinierea intereselor familiei Burkard si ale grupului francez este tot mai clara, iar tranzactia va da sens strategic, industrial si financiar operatiunilor Saint-Gobain si ale Sika, avand efecte benefice pentru angajati, clienti si pentru toti actionarii. Data fiind aprecierea recenta a euro fata de francul elvetian, Saint-Gobain si-a adaptat strategia de achizitie de tip „hedging” pentru a fixa castigul net potential la 70 milioane de euro, insa acest aspect nu indica liniile directoare ale strategiei viitoare „hedging”, care, desigur, va evolua in conditiile dictate de piata.
In perioada de raportare, constituita de primele noua luni ale lui 2017, Saint-Gobain a consemnat la nivel de grup o cifra de afaceri ajustata de 30,57 miliarde euro (+4,2% LFL, +4,3% in termeni reali sau +3,5% in termeni comparabili), cu un aport pozitiv dat de cresterea cu +2,4% a cantitatilor comercializate. Diversele schimbari in structura holdingului, prin achizitii strategice in Asia si statele emergente (cu un impact de +0,8%), contracarate intrucatva de implicatiile usor nefavorabile ale cursului de schimb valutar (-0,7%) au fost in masura sa sustina, totusi, cresterea valorica reala a vanzarilor consolidate. In plus, ca structura pe regiuni, afacerile Saint-Gobain din Asia si statele emergente au reprezentat 21% din rulajul de peste 30,5 miliarde euro al primelor trei trimestre (evidentiindu-se o majorare sustenabila de +8,2% LFL); in acest sens, Asia a avut o pondere de 8% (cu un salt LFL de +10,2%), America Latina a contat cu 6% (insa cu o crestere LFL de +5,2%), pentru Europa de Est - inclusiv Romania s-a anuntat o cota de 5% (si o majorare LFL de +7,6%), in timp ce aportul subsidiarelor din Africa si Orientul Mijlociu ramane in principiu mai redus, de 2% (desi saltul LFL a fost de +15,1%).
***
La nivelul lui 2014, cifra de afaceri rectificata a Saint-Gobain s-a situat la circa 38,35 miliarde euro (fata de 41,05 miliarde euro, cat s-a publicat anterior), iar vanzarile raportate pentru 2013 au fost recalculate, la randul lor, in sens negativ (ajungand la 41,76 miliarde euro), ca urmare a obligativitatii aplicarii noilor amendamente impuse prin standardul de raportare IFRS 11. De asemenea, in 2015, corporatia a raportat o majorare LFL de +0,4%, pana la 39,62 miliarde euro, iar in 2016 s-a ajuns la 39,09 miliarde euro (sau +2,6% LFL). Pe segmentul de sticla float, in 2014 s-au consemnat 4,893 miliarde euro (comparativ cu 4,818 miliarde euro in precedentele 12 luni), reprezentand o crestere LFL de +3,4%, iar divizia de materiale inovatoare a raportat un salt LFL de +3,9%, la 9,11 miliarde euro. De asemenea, datele pentru 2015 indica o crestere LFL de +5,1% al vanzarilor de sticla float, pana la aproape 5,22 miliarde euro, in timp ce departamentul de materiale inovatoare s-a evidentiat printr-o sporire LFL de +2,2%, la 9,7 miliarde euro. In fine, dar nu in ultimul rand, pentru 2016, sectia de sticla float a raportat un salt LFL de +6,5%, pana la 5,36 miliarde euro, ceea ce a insemnat ca divizia de materiale inovatoare, din care face parte, a fost capabila sa obtina o crestere LFL de +4,5%, la 9,85 miliarde euro. Cele mai recente informatii disponibile pe portalul Ministerului Finantelor Publice indica faptul ca Saint-Gobain Glass Romania, societate cu 280 de salariati (fata de 271 de salariati in 2015, 274 de angajati in 2013 si 278 de persoane in 2014), a avut, in 2016, o cifra de afaceri neta in cuantum de 413,72 milioane de lei, fiind mai mare cu +21,81% fata de cele 339,65 milioane de lei din 2015 (+8% in raport cu 2014). Datele istorice mai reflecta faptul ca, daca in 2014 rulajul a fost de 314,49 milioane de lei (-1% fata de precedentele 12 luni), in 2013 acest indicator a fost de 317,76 milioane de lei, in crestere fata de cele 265,7 milioane de lei din 2012, ceea ce a presupus, in acel moment, o evolutie de +19,57%. Cresterea respectiva, din 2016, a facut ca, din punct de vedere al rulajului, Saint-Gobain Glass Romania sa devina cea mai importanta afacere a grupului in tara noastra, devansand astfel cifra de afaceri consemnata de Saint-Gobain Construction Products Romania. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|