SAINT-GOBAIN: Majorare LFL de 6,5% a vanzarilor de sticla float |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 24 Feb 2017 18:45 |
In cadrul raportului financiar ce evidentiaza situatia din 2016, oficialii grupului Saint-Gobain au anuntat ca vanzarile departamentului de sticla float (Saint-Gobain Glass - SGG) au consemnat o crestere organica de +6,5%, daca se ia in considerare baza de comparare like-for-like - LFL (ce presupune analiza cresterii ajustate a vanzarilor pentru companiile nou-integrate sau ce au fost preluate de alte societati). Desi, in principiu, sporirea se bazeaza mai ales pe livrarile de seturi vitrate pentru industria auto, cererea de sticla arhitecturala a inceput sa fie ceva mai consistenta ca in 2015, iar sporirea s-a datorat, aproape exclusiv, unei majorari deosebite a cererii de pe piata constructiilor si din industria auto in Asia si zonele emergente (fiind nominalizata cu precadere Europa de Est), precum si o crestere cantitativa a livrarilor in vestul Europei (ca urmare a imbunatatirii volumului lucrarilor de constructii), ceea ce a determinat si o sporire a pretului sortimentelor float, in regiunea respectiva. In cazul seturilor vitrate pentru industria auto, pretul s-a stabilizat la un nivel considerat a fi optim. Astfel, dupa cum se precizeaza intr-un comunicat al corporatiei, cresterea organica de +6,5%, combinata cu activitatile operationale ce au fost mult imbunatatite in anii anteriori, a generat pentru 2016 o continuare a trendului ascendent al marjei operationale, de la 7,9% la 9,1%, cu un varf de 9,5% in semestrul al doilea. In acest context, conducerea corporatiei sustine si in continuare ca aceasta sectie reprezinta, actualmente, „motorul” diviziei de materiale inovatoare (ce o integreaza), precum si a grupului, situatie ce s-a observat cu precadere in anul 2016. Tinand cont de o analiza regionala a activitatii pe segmentul vitrajelor float, rezulta ca, in Europa - si, cu precadere, in vestul continentului -, comenzile provenite de pe piata de constructii s-au inscris pe un trend ascendent, chiar si in contextul practicarii unui pret mai mare al sticlei float. In acelasi timp, livrarile de sticla arhitecturala in Asia si pietele emergente (ce integreaza si zona Europei de Est, respectiv Romania, unde SGG detine o unitate de productie) au fost optime. In consecinta, in exercitiul financiar de referinta (2016), cifra de afaceri pe segmentul de sticla float s-a plasat la 5,364 miliarde euro (+2,8% in termeni reali, comparativ cu 5,217 miliarde euro din ianuarie-decembrie 2015), reflectand, astfel, o situatie mult mai buna sau, de fapt, o sporire de +2,7% la o baza de calcul comparabila ca structura (daca se elimina operatiunile comerciale intre divizii) ori o majorare de +6,5% ca baza structurala comparabila si fara efectul cursului de schimb valutar (raportare tip LFL).
Divizia de materiale inovatoare si-a imbunatatit vanzarile si profitul
Comentand aceasta situatie, managerii corporatiei au explicat ca, inclusiv pe baza dezvoltarii afacerilor cu vitraje, perioada analizata a fost relativ propice, avand in vedere impactul negativ redus asupra rezultatelor financiare al schimbarilor in structura grupului, de numai -1%. De asemenea, a fost raportat un impact neglijabil al pretului, care s-a stabilizat, in pofida inflatiei, fiind evidentiat, insa, un aport nefavorabil semnificativ al ratei de schimb dintre euro si alte monede (-2,9%), pe fondul continuarii tendintei de depreciere a valutei unor tari din America Latina, precum si ca urmare a unei devalorizari puternice a lirei sterline in raport cu euro. Toate acestea au fost contrabalansate, insa, prin majorarea efectiva, atat cantitativa, cat si valorica, a livrarilor in cadrul a numeroase segmente de afaceri. Totodata, intrucat anul 2016 a marcat o apreciere a comenzilor pe segmentele de sticla float si solutii pentru interior (dar nu numai), cantitatile de produse comercializate dupa incheierea celor 12 luni ale exercitiului financiar trecut s-au majorat intr-un ritm optim, pentru toate sectoarele de business si in toate regiunile, fara nicio exceptie. Totodata, in perioada analizata, pentru divizia de materiale inovatoare, care coordoneaza activitatea SGG, s-a raportat un progres LFL de +4,5% sau o majorare pe baze reale (+1,6%) a incasarilor ori de +1,4% in termeni comparabili (pana la 9,857 miliarde euro), dar ascensiunea respectiva se datoreaza si activitatii sectiei de sisteme de inalta performanta, ce promoveaza produse din material plastic, abrazive si ceramice, care a avut un aport de 4,507 miliarde euro (+2,2% LFL, +0,1% in mod real si -0,2% in termeni comparabili). Astfel, sectia de sisteme de inalta performanta (HPM) a reusit sa contracareze declinul cererii de pe pietele industriale din SUA, avansand in trimestrul al doilea pe toate segmentele sale de afaceri, cu precadere in Asia si tarile emergente. Pentru produsele din material plastic s-au identificat numeroase oportunitati de livrare in Europa, pe segmentul ceramicii vanzarile s-au stabilizat, iar la solutiile textile s-a remarcat o amplificare a cererii de pe piata de acoperisuri din SUA.
Noi tinte strategice stabilite pe termen scurt si mediu
Pe termen scurt si mediu, Saint-Gobain implementeaza un plan ambitios de afaceri, care presupune controlul deplin al procesului de ajustare a preturilor de vanzare, in contextul in care asupra acestora se exercita diverse presiuni, pe fondul declansarii inflatiei. In plus, pentru 2017 se au in vedere cheltuieli de capital (investitii) in valoare de cel putin 1,6 miliarde euro, pentru dezvoltarea afacerilor pe plan global (insa, cu precadere, in afara Europei de Vest), precum si realizarea unor economii suplimentare de 270 de milioane de euro fata de 2016, in conditiile in care, anul trecut, economiile aditionale au insumat tot 270 milioane de euro, fiind mai substantiale decat tinta propusa initial (250 milioane de euro). In linie cu noua strategie de afaceri, managerii corporatiei isi exprima speranta ca vor putea recurge la achizitia pachetului de control al Sika, prin restaurarea drepturilor Schenker-Winkler Holding - SWH (detinut de familia omului de afaceri Urs Burkard, fondatoare a Sika). Si aceasta pentru ca, in octombrie 2016, un tribunal din Elvetia a luat decizia de a favoriza managementul Sika, prin restrangerea dreptului de vot al familiei Burkard, ce detine pachetul de control. Totusi, Urs Burkard a invitat toate partile la negocieri (Sika, Saint-Gobain si SWH), insa, in acelasi timp, a atacat cu apel hotararea tribunalului elvetian.
In perioada de raportare, constituita de anul 2016, Saint-Gobain a consemnat la nivel de grup o cifra de afaceri ajustata de 39,093 miliarde euro (+2,6% LFL, -1,3% in termeni reali sau -0,3% in termeni comparabili), cu un aport pozitiv dat de cresterea cantitatilor comercializate. Diversele schimbari in structura holdingului, prin renuntarea la anumite afaceri neprofitabile, aferente diviziei de distributie a materialelor de constructii (cu un impact de -1%), precum si implicatiile nefavorabile ale cursului de schimb valutar (-2,9%) au deturnat eventuala crestere valorica reala a vanzarilor consolidate (prevazuta initial), dar situatia actuala corespunde, de fapt, unei stabilizari.
***
La nivelul lui 2014, cifra de afaceri rectificata a Saint-Gobain s-a situat la circa 38,35 miliarde euro (fata de 41,05 miliarde euro, cat s-a publicat anterior), iar vanzarile raportate pentru 2013 au fost recalculate, la randul lor, in sens negativ (ajungand la 41,76 miliarde euro), ca urmare a obligativitatii aplicarii noilor amendamente impuse prin standardul de raportare IFRS 11. De asemenea, in 2015, corporatia a raportat o majorare LFL de +0,4%, pana la 39,62 miliarde euro, iar in 2016 s-a ajuns la 39,09 miliarde euro (sau +2,6% LFL). Pe segmentul de sticla float, in 2014 s-au consemnat 4,893 miliarde euro (comparativ cu 4,818 miliarde euro in precedentele 12 luni), reprezentand o crestere LFL de +3,4%, iar divizia de materiale inovatoare a raportat un salt LFL de +3,9%, la 9,11 miliarde euro. De asemenea, datele pentru 2015 indica o crestere LFL de +5,1% al vanzarilor de sticla float, pana la aproape 5,22 miliarde euro, in timp ce departamentul de materiale inovatoare s-a evidentiat printr-o sporire LFL de +2,2%, la 9,7 miliarde euro. In fine, dar nu in ultimul rand, pentru 2016, sectia de sticla float a raportat un salt LFL de +6,5%, pana la 5,36 miliarde euro, ceea ce a insemnat ca divizia de materiale inovatoare, din care face parte, a fost capabila sa obtina o crestere LFL de +4,5%, la 9,85 miliarde euro. Cele mai recente informatii disponibile pe portalul Ministerului Finantelor Publice indica faptul ca Saint-Gobain Glass Romania, societate cu 271 de salariati (fata de 274 de angajati in 2013 si 278 de persoane in 2014), a avut, in 2015, o cifra de afaceri neta in cuantum de 339,65 milioane de lei, fiind mai mare cu +8% fata de cele 314,49 milioane de lei din 2014 (-1% in raport cu 2013). Datele istorice mai reflecta faptul ca, in 2013, acest indicator a fost de 317,76 milioane de lei, in crestere fata de cele 265,7 milioane de lei din 2012, ceea ce a presupus, in acel moment, o evolutie de +19,57%. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|