SAINT-GOBAIN: Rezultate mixte obtinute din vanzarile de vitraje in primele 9 luni |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 28 Oct 2019 06:08 |
In cadrul raportului financiar ce evidentiaza situatia din ianuarie-septembrie 2019, oficialii grupului Saint-Gobain au anuntat ca vanzarile noii unitati globale High Performance Solutions (HPS), ce integreaza si afacerile departamentului de sticla float (Saint-Gobain Glass - SGG), au consemnat o crestere organica de +0,9%, daca se ia in considerare baza de comparare like-for-like - LFL (ce presupune analiza cresterii ajustate a vanzarilor pentru companiile nou-integrate sau ce au fost preluate de alte societati). In principiu, sporirea se bazeaza mai ales pe activitatile deosebit de dinamice care deservesc industria constructiilor, ce au progresat rapid in majoritatea regiunilor europene si in ambele Americi, pe baza accelerarii trendului de accelerare a lucrarilor de reabilitare termica, prin intermediul sistemelor ETICS si vitrajelor de inalta performanta. Ponderarea trendului ascendent al vanzarilor a fost insa cauzata, insa, de diminuarea aproape generalizata a livrarilor de sticla ce se utilizeaza in industria auto, astfel incat se poate afirma ca rezultatele au fost mixte. In consecinta, in exercitiul financiar de referinta (respectiv, primele noua luni ale anului in curs), cifra de afaceri a diviziei globale HPS s-a plasat la 5,721 miliarde euro (+4% in termeni reali, comparativ cu 5,5 miliarde euro – recalculate din ianuarie-septembrie 2018), reflectand, astfel, o situatie ceva mai buna sau, de fapt, o crestere de +3% la o baza de calcul comparabila ca structura (daca se elimina operatiunile comerciale intre divizii) ori o majorare de +0,9% ca baza structurala comparabila si fara efectul cursului de schimb valutar (raportare tip LFL).
Comentand aceasta situatie, managerii corporatiei au explicat ca, in principiu, vanzari optime de sticla pentru aplicatii arhitecturale s-au inregistrat in continuare mai ales in tarile emergente, dar in anumite state au fost necesare masuri drastice de restructurare, cum ar fi desfiintarea serviciilor de instalare a vitrajelor in Marea Britanie, inchiderea unitatilor de procesare a sticlei din Suedia si Norvegia etc. In Europa de Nord, totusi, afacerile pe segmentul distributiei au progresat, cu o stabilizare a vanzarilor de sticla arhitecturala (pentru constructii). Un progres ceva mai ponderat s-a constatat si in Europa de Sud, Orientul Mijlociu si Africa, precum si in Brazilia, unde mediul economic ramane provocator. In Asia-Pacific, s-a constatat un declin, generat insa exclusiv de utilizarea sub capacitati a fabricilor de sticla, ca urmare a contractiei puternice a cererii specifice industriei auto, iar rezultate ceva mai bune in regiunea respectiva s-au evidentiat in India.
Dupa cum se cunoaste, la finele lui 2018, s-au pus bazele noii organizatii Saint-Gobain, cu cinci unitati (divizii) de raportare, patru regionale si unitatea globala High Performance Solutions (HPS), care, de la 1 ianuarie a.c., au inlocuit cele trei sectoare de business si 14 delegatii, rezultand astfel o structura mult mai flexibila a grupului, orientata spre digitalizare, ceea ce va duce si la cresterea operativitatii. Strict pentru segmentul de sticla arhitecturala (Building Glass), a fost astfel nominalizata contributia la vanzarile din Europa de Nord (care au sporit in general cu +3% LFL), consemnandu-se o crestere modesta a cererii in tarile nordice si una mai ampla in Europa de Est (inclusiv Romania). Pentru departamentul ambelor Americi (+3,8% LFL), livrari mai mari de sticla arhitecturala au fost inregistrate in America Latina (dar mai putin in Brazilia), iar divizia Asia-Pacific (+5,8% LFL) a reusit sa comercializeze sticla pentru constructii, in mod optim, in India, respectiv in China. In schimb, pentru sectia Europa de Sud, Orientul Mijlociu si Africa (+4,2% LFL), s-a nominalizat progresul vanzarilor altor materiale de constructii (produse din gips, izolatii, mortar, tubulatura), mai ales in Franta, Spania si, partial, in Benelux si Italia, cu scaderi in Orientul Mijlociu si Africa - si cu deosebire in Turcia.
In ceea ce priveste previziunile, pentru intregul exercitiu financiar in curs, acestea au fost reconfirmate in parametrii anuntati anterior. Astfel, pentru divizia Europa de Nord se va consemna un progres, in pofida incertitudinilor legate de fenomenul Brexit, cu un risc suplimentar privind neincheierea unei intelegeri referitoare la iesirea Marii Britanii din structurile UE. Pentru cele doua Americi (de Nord si de Sud) se estimeaza cresteri in constructii si mai ponderate in industrie, dar s-ar putea consemna o stabilizare a livrarilor in SUA/Canada si un mediu economic incert in America Latina, iar Asia-Pacific se va caracteriza cel putin printr-o continuare a ritmului actual de majorare. De asemenea, in Europa de Sud, Orientul Mijlociu si Africa se asteapta o crestere cvasigenerala pentru intreaga regiune (care ar putea fi subminata exclusiv ), piata constructiilor din Franta urmand a fi sustinuta mai ales de lucrarile de renovare, cu o scadere a ritmului de edificare a constructiilor noi, trendul fiind deja vizibil spre finele anului in curs.
In perioada de raportare, constituita de primele noua luni ale anului 2019, Saint-Gobain a consemnat la nivel de grup o cifra de afaceri ajustata de 32,471 miliarde euro (+3,4% LFL, +4,3% in termeni reali sau +4,1% in termeni comparabili), cu un aport pozitiv dat de majorarea cu +1,4% a cantitatilor comercializate. Diversele schimbari in structura holdingului, prin achizitii strategice in Asia, statele emergente – si nu numai (cu un impact de +0,2%) si sporirea pretului (+2%), la care s-au adaugat implicatiile favorabile ale cursului de schimb valutar (+0,7%), precum si ale efectului calendaristic (+1,5%) au fost in masura sa sustina, la randul lor, cresterea LFL a vanzarilor consolidate, la nivelul mentionat anterior.
***
La nivelul lui 2014, cifra de afaceri rectificata a Saint-Gobain s-a situat la circa 38,35 miliarde euro (fata de 41,05 miliarde euro, cat s-a publicat anterior), iar vanzarile raportate pentru 2013 au fost recalculate, la randul lor, in sens negativ (ajungand la 41,76 miliarde euro), ca urmare a obligativitatii aplicarii noilor amendamente impuse prin standardul de raportare IFRS 11. De asemenea, in 2015, corporatia a raportat o majorare LFL de +0,4%, pana la 39,62 miliarde euro, iar in 2016 s-a ajuns la 39,09 miliarde euro (sau +2,6% LFL), dupa care in 2017 s-au evidentiat vanzari totale de 40,81 miliarde euro (+4,7% LFL). Pe segmentul de sticla float, in 2014 s-au consemnat 4,893 miliarde euro (comparativ cu 4,818 miliarde euro in precedentele 12 luni), reprezentand o crestere LFL de +3,4%, iar divizia de materiale inovatoare a raportat un salt LFL de +3,9%, la 9,11 miliarde euro. De asemenea, datele pentru 2015 indica o crestere LFL de +5,1% al vanzarilor de sticla float, pana la aproape 5,22 miliarde euro, in timp ce departamentul de materiale inovatoare s-a evidentiat printr-o sporire LFL de +2,2%, la 9,7 miliarde euro, pentru ca in 2016 livrarile de sticla float sa ajunga la 5,36 miliarde euro (+6,5% LFL), iar divizia de materiale inovatoare sa se distinga printr-un rulaj de 9,85 miliarde euro (+4,5% LFL). In fine, dar nu in ultimul rand, pentru 2017, sectia de sticla float a raportat un salt LFL de +5,2%, pana la 5,67 miliarde euro, ceea ce a insemnat ca divizia de materiale inovatoare, din care face parte, a fost capabila sa obtina o crestere LFL de +5,3%, la 10,38 miliarde euro (ceea ce a insemnat si o depasire a unui prag psihologic important). In plus, in 2018, sectia de sticla float a consemnat o crestere LFL de +2,8%, cu vanzari ce au ajuns la 5,63 miliarde euro, in timp ce divizia de materiale inovatoare s-a remarcat printr-o majorare LFL de +4,8%, pana la 10,52 miliarde euro. Incepand cu 2019, rezultatele sunt disponibile doar pentru unitatea globala HPS si pentru cele regionale/continentale, astfel incat vanzarile efective de sticla arhitecturala se disperseaza in cadrul celor cinci noi divizii. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|