
In cadrul raportului financiar ce evidentiaza situatia din primele sase luni ale anului in curs, oficialii grupului Saint-Gobain au anuntat ca vanzarile sectiei de sticla float (Saint-Gobain Glass - SGG) s-au majorat cu 3,4% pe baze like-for-like (LFL), pe fondul imbunatatiri nete a comenzilor. Astfel, in Europa de Vest, cererea de pe piata de constructii ramane deocamdata fragila, insa a aparut o usoara tendinta ascendenta, ceea ce a facut ca valoarea incasarilor consemnate de subsidiarele din regiune sa se majoreze usor, inclusiv ca urmare a sporirii pretului sticlei float. In schimb, cresterea livrarilor din Asia si pietele emergente (ce integreaza si zona Europei de Est, respectiv Romania, unde SGG detine o unitate de productie) a fost mult mai puternica, in pofida unei usoare incetiniri a ritmului crescator in America Latina. Practic, cifra de afaceri pe segmentul de sticla float s-a plasat la 2,39 miliarde euro (-1,65% in termeni reali, comparativ cu 2,43 miliarde euro din ianuarie-iunie 2013), reprezentand de fapt o stabilizare. Comentand aceasta situatie, managerii corporatiei au explicat ca in primul semestru al acestui an masurile de reducere a costurilor operationale si configurarea unui mix optim de produse au generat imbunatatirea marjei de profit pana la 5,5% din vanzari, comparativ cu 1,1% din vanzari in prima jumatate a anului trecut si cu 4% in semestrul al doilea din 2013. In ceea ce priveste situatia zonala, in partea de est a continentului european se remarca deja o tendinta de recuperare puternica a pierderilor consemnate in perioada recesiunii, sporirea livrarilor Saint-Gobain fiind de peste 10%. In perioada analizata, pentru divizia de materiale inovatoare, care coordoneaza activitatea SGG, s-a raportat un progres LFL de 3,7% sau o usoara scadere pe baze reale (-1,32%) a incasarilor (pana la 4,48 miliarde euro), insa se asteapta o consolidare a profitabilitatii. Pe termen scurt si mediu, Saint-Gobain prognozeaza o imbunatatire treptata a conditiilor economice globale, astfel incat sa poata recurge la cresterea preturilor de vanzare, in pofida fluctuatiilor cotatiei materiilor prime si inflatiei costurilor energetice. In plus, se are in vedere aplicarea unui plan de restructurare care sa determine economii aditionale de 450 milioane de euro (calculate pe baza costurilor din 2013). De asemenea, cheltuielile de capital se vor cifra la maximum 1,5 miliarde euro, urmand a fi alocate prioritar in afara Europei de Vest (550 milioane de euro), concomitent cu mentinerea angajamentului de a investi in cercetare-dezvoltare, pentru sustinerea strategiei de diferentiere pe piata si de promovare a solutiilor cu valoare adaugata mare. Pe plan regional, pentru 2014 se previzioneaza o recuperare treptata in Europa de Vest (cu o majorare in Marea Britanie si scaderi ale segmentelor de piata din Franta), iar pentru America de Nord dinamica pietei de constructii va impulsiona livrarile. In Asia si tarile emergente managerii corporatiei intrevad o crestere organica solida, insa indicatorul global de consum al gospodariilor, ce este relevant pentru toate produsele corporatiei, va fi afectat in continuare de o presiune competitiva asupra preturilor. In perioada de raportare, Saint-Gobain a consemnat la nivel de grup o cifra de afaceri de 20,44 miliarde euro (+4,1% LFL sau -1% in termeni reali), cu majorari cantitative de +0,5% si un aport dat de modificarea preturilor de +1,1%. Modificarile in structura holdingului, prin renuntarea completa, in aprilie a.c., la afacerile Verallia North America si vanzarea anumitor afaceri de pe segmentele de solutii pentru exterior si distributie a materialelor de constructii (evaluate la -1,9%), precum si impactul cursului de schimb valutar (-3,2%) au generat restrangerea usoara a cifrei de afaceri consolidate. Informatii suplimentare, la
www.saint-gobain.com