SISECAM: Mentinere pe pozitia a cincea in industria mondiala de sticla |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 24 Mai 2017 06:21 |
Managerii corporatiei Sisecam, unul dintre cei mai importanti producatori regionali si mondiali de sticla pentru aplicatii arhitecturale, au subliniat ca, pe fondul consolidarii cererii pe majoritatea pietelor europene (chiar si in conditiile unui sezon rece relativ prelungit), in termeni reali, rezultatele din primul trimestru al lui 2017, exprimate in moneda turca, au reflectat o crestere puternica, de +53%, a vanzarilor valorice de sticla. Astfel, holdingul a reusit sa-si consolideze pozitia pe plan mondial (exclusiv China), mentinandu-si cota de 4% in domeniul sticlei float, din punct de vedere al capacitatii de productie, la acelasi nivel ca in anii anteriori (ceea ce, insa, a permis ocuparea locului al cincilea in clasamentul global al firmelor de profil si prima pozitie in Europa). Tot din punct de vedere al capacitatii productive, Sisecam continua sa fie lider, deoarece ocupa locul intai in Turcia, Europa, respectiv in alte regiuni ale globului. Astfel, inclusiv in ianuarie-martie a.c., s-au mentinut cotele de piata calculate pe baza consumului mondial de sticla estimat pentru 2016, respectiv de 69% in Turcia, 3% in Europa si 4% pe plan global. In ceea ce priveste noile date financiare evidentiate recent intr-o prezentare destinata investitorilor institutionali, pentru trimestrul intai al anului 2017 conducerea holdingului a anuntat o cifra de afaceri neta si consolidata de 2,568 miliarde lire turcesti - TRY (fata de 1,873 miliarde lire turcesti in intervalul similar din 2016), din care 949,86 milioane TRY (37%) au reprezentat aportul diviziei de vitraje float (coordonata de Trakya Cam), la care se adauga si alte operatiuni, ce au dus rezultatele la 956 milioane TRY, circa 489,67 milioane TRY fiind rulajul celei de sticlarie, aproape 513,62 milioane TRY au revenit departamentului de ambalaje, iar 517,37 milioane TRY sectiei de materiale chimice.
„In ceea ce priveste structura productiei - si implicit a livrarilor - de geam float, efectuate in ianuarie-martie 2017 de Sisecam, circa 185.000 tone a reprezentat cantitatea comercializata pe plan international (exceptand China si India), in timp ce 386.000 de tone au fost absorbite de piata din Turcia, tara in care, de altfel, exista o capacitate instalata de circa 4 milioane de tone pe an, din care aproape 3,1 milioane de tone reprezinta volumul ce poate fi generat de instalatiile proprii ale grupului. Totusi, ca incasari efective, vanzarile internationale de sticla float au insumat 548 milioane TRY, in timp ce in Turcia s-au consemnat 408 milioane TRY, ceea ce denota ponderea relativ semnificativa a produselor cu valoare adaugata mare la export. Din punct de vedere al dinamicii actuale a industriei de vitraje, oficialii Sisecam confirma, in continuare, ca „aproape 63% din capacitatea instalata pe plan global (si anume, linii tehnologice de sticla float ce asigura circa 72 de milioane de tone la finele primului trimestru al anului 2017) se afla, in prezent, in regiunea Asia-Pacific, mai ales in China si India, in timp ce trei corporatii mondiale - NEG, Owens Illinois si Pilkington (NSG) - sunt singurele ce realizeaza vanzari de vitraje cu o cota de 100% din totalul incasarilor acestora. In clasament, urmeaza Sisecam (cu 76% din total), Owens Corning (62%), Asahi Glass (53%), Ardagh (41%) si Saint-Gobain (25%). Totusi, primii patru producatori isi mentin o cota cumulata de piata de 30% la nivel mondial.
In alta ordine de idei, in ceea ce priveste exportul, managerii Sisecam au explicat ca, in 2016, indicatorul respectiv s-a plasat la 188 milioane USD (suma corespunzatoare operatiunilor derulate in 146 de tari ale lumii), circa 41% din total reprezentand aportul livrarilor derulate in tarile europene. Principalele piete de desfacere pentru grup sunt, astfel, reprezentate de cele din Italia (14%), Egipt, China si Bulgaria (cu 5% fiecare), respectiv SUA, Marea Britanie, Franta si Liban (cu cate 4%), Spania si Germania (3% fiecare).
***
Prin intermediul companiei Trakya Cam, in cadrul careia detine 69% din actiuni (iar diferenta se tranzactioneaza la Bursa din Istanbul), Sisecam ocupa o pozitie privilegiata in calitate de furnizor pentru industria de tamplarie si sectorul de constructii. La randul sau, Sisecam este un grup prezent in 13 tari, dar care efectueaza export in 146 de state de pe mapamond, cu o productie de sticla (toate sortimentele) evaluata la 4,6 milioane de tone si vanzari anuale ce au depasit, astfel, in total, pragul de 2,32 miliarde USD. Raportandu-se la concurenta, managerii corporatiei au aratat ca, in trimestrul intai din 2017, in ceea ce priveste rata profitului EBITDA, Sisecam (cu 32%) si-a surclasat din nou competitorii globali, respectiv pe: Saint-Gobain (10%), NSG (11%), Asahi Glass si Ardagh (cu 16% fiecare), Owens Corning (17%), Owens Illinois (cu 19%), respectiv NEG (22%). Totusi, trebuie avut in vedere si ca grupul din Turcia nu comercializeaza exclusiv vitraje, ca Owens Illinois, NEG sau NSG (100%), produsele respective avand o pondere structurala de 76% (toate sortimentele, inclusiv sticla pentru ambalaje). Se pare ca acest nivel este optim, deoarece, potrivit documentelor Sisecam, sticla de la Asahi reprezinta 53% din veniturile totale, cea de la Saint-Gobain 25%, Owens Corning furnizeaza produse vitrate ce reprezinta 62% din total, iar Ardagh 41%. Totodata, cele mai recente date oficiale, raportate la Ministerul Finantelor Publice, indica faptul ca, in 2015, Glasscorp SA - Buzau, detinuta in totalitate si modernizata de Sisecam, ce are 395 de angajati, a consemnat o cifra de afaceri de 25,6 milioane de lei, iar in 2014 acest indicator a fost de 5,16 milioane de lei, in timp ce in 2013 si 2012 s-au consemnat 8,7 milioane de lei si 12,6 milioane de lei. Majorarea rulajului aferent anului trecut, coroborata insa cu o pierdere neta de 30,8 milioane de lei, poate fi explicata prin focalizarea atentiei spre diverse operatiuni ce au survenit finalizarii investitiei in unitatea de productie din Buzau, mai ales ca, la 31 decembrie 2015, activele imobilizate au avut o valoare de 281,3 milioane de lei, iar numarul de angajati s-a majorat. Actualmente, fabrica de vitraje auto din tara noastra are capacitatea de a livra peste 800.000 de seturi de geamuri pe an, acoperind atat cererea de pe plan intern, cat si comenzile din alte tari ale regiunii sud-est europene. Din totalul sumei de 65 milioane de euro, alocate de Sisecam (prin intermediul Trakya Cam) ca investitie in cadrul Glasscorp SA, circa 56 milioane de euro au vizat direct modernizarea unitatii de fabricatie. Potrivit afirmatiilor recente ale lui Cagatay Suner, director general al Glasscorp SA, dupa definitivarea proiectului de 65 milioane de euro (cofinantat printr-o schema de ajutor de stat), planul de afaceri vizeaza extinderea activitatii Glasscorp la nivel global, firma urmand sa-si intareasca, mai ales, pozitia din Europa. Astfel, prezent la o conferinta organizata la Bucuresti, in noiembrie 2016, Cagatay Suner a aratat ca, in ceea ce priveste Glasscorp, „vrem sa devenim un operator global, sa ne concentram pe productia de sticla prelucrata curbata. De asemenea, intentionam sa fim un operator puternic in Europa”. Proiectul de modernizare a Glasscorp SA a fost pus in opera de compania Etap Rom Construct, din Bucuresti (subsidiara a Etap - Turcia), desemnata ca antreprenor general. Informatii suplimentare, la www.sisecam.com
|