TERAPLAST: Afacerile Teraglass, derulate optim prin divizia de Mase Plastice |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 26 Feb 2019 06:30 |
Printr-un comunicat, dat publicitatii la 25 februarie 2019, conducerea grupului TeraPlast , cel mai mare producator de materiale de constructii cu capital romanesc, informeaza ca, la nivelul anului 2018., divizia de Mase Plastice, care cuprinde liniile de business Instalatii, Profile de Tamplarie, Granule, Productie de Usi si Ferestre, respectiv sectia de reciclare a PVC-ului rigid, a inregistrat vanzari de 321,5 milioane de lei (+29%) si o valoare a indicatorului EBITDA de 24 milioane de lei (+3%).
In acest context, oficialii grupului informeaza printre altele ca TeraPlast SA si Teraglass beneficiaza, de asemenea, de ajutor de stat, fiind demarate investitii in valoare totala de 9,7 milioane de euro, ce vizeaza cresterea capacitatii de productie pentru produsele existente, diversificarea portofoliului si infiintarea de noi locuri de munca. In 2018, TeraPlast SA a produs peste 13.700 km de teava si mai mult de 6.900 km de profile de tamplarie din PVC. In ceea ce priveste Teraglass, compania care detine portofoliul de produse pentru tamplarie termoizolanta al grupului TeraPlast, productia a fost de peste 123.000 de usi si ferestre, cu un grad de utilizare a capacitatii de productie ce a ajuns la 90%.
Pentru 2019, grupul TeraPlast are in vedere cresterea cotelor de piata si a acoperirii regionale, prin continuarea dezvoltarii capacitatilor de productie, optimizarea portofoliului de produse si extinderea retelei de distributie.
In notele explicative la situatiile financiare preliminare consolidate pentru exercitiul financiar incheiat la 31 decembrie 2018, managerii TeraPlast – Alexandru Stanean, director general si Ioana Birta, director financiar arata ca „grupul TeraPlast include societatea Teraplast (producator de tevi, granule si profile din PVC), filialele TeraSteel Bistrita si TeraSteel Serbia (producatori de panouri sandwich si structuri metalice zincate), Teraglass (producator de ferestre si usi din PVC), TeraPlast Logistic (incepand cu iunie 2016 coordoneaza activitatile logistice ale grupului), TeraPlast Ungaria (distribuitor), Politub SA (la 31 decembrie 2017, business-ul Politub a fost transferat la Teraplast SA, devenind divizia de polietilena), precum si societatea Depaco (producator de tigla metalica). Rezultatele anului 2018 reflecta investitiile din 2017, respectiv Depaco, Terasteel Doo si Politub, iar printre acestea se numara achizitia fabricii de panouri sandwich din Serbia, cumparata in iunie 2017 si care a presupus o investitie de 23 milioane de lei.
Insa activitatea optima a grupului din 2018, care s-a transpus prin faptul ca TeraPlast a incheiat anul 2018 cu un indicator EBITDA consolidat de 65,184 milioane de lei (+55%), in contextul unei majorari cu 91% a cifrei de afaceri, la 804,9 milioane de lei, s-a reflectat si in dinamica afacerilor cu profile din PVC pentru tamplarie, respectiv a celor de productie de ferestre si usi din PVC si aluminiu. Dupa ce, in martie 2015, societatea-mama Teraplast SA a transferat afacerea constand in productia si comercializarea de geam termoizolant, ferestre si usi din PVC si aluminiu catre firma controlata in proportie de 100% Teraglass Bistrita, activitatea respectiva s-a dezvoltat exponential. Din datele financiare prezentate de oficialii grupului din Bistrita rezulta printre altele ca, la 31 decembrie 2018, in cadrul capitolului de creante comerciale si similare, la subcapitolul alte creante era transcrisa suma de 9.660.045 lei, din care 8.773.733 de lei (fata de 4.529.020 de lei in 2017) reprezinta TVA de recuperat la nivelul Teraglass Bistrita si Terasteel Doo Serbia, ceea ce reflecta o activitate evident superioara pentru ambele entitati. Tot pentru dezvoltare si/sau pentru finantarea activitatii curente, imprumuturile bancare ale Teraglass Bistrita, incheiate pe termen scurt, erau in suma de 2.678.585 lei la 31 decembrie 2018, fata de 893.661 lei in 2017, iar pe termen lung gradul de expunere fata de banci este mai redus, cu un imprumut a carui valoare este in scadere, de la 650.792 lei la 539.583 lei. Mai mult, in sold la 31 decembrie 2018, Teraglass Bistrita avea o finantare totala de 3.218.169 lei (acordata de Banca Transilvania in 2017), din care 2.493.585 pentru capital de lucru si 724.583 lei investitii. Tot la acest capitol, managerii grupului TeraPlast au mai aratat ca, la 31 decembrie 2018, societatea Teraglass Bistrita avea facilitati de creditare neutilizate in valoare de 506.415 lei.
Totusi, in comunicat se arata ca majorarea cifrei de afaceri a avut loc in principal pe fondul avansului luat de divizia Steel (cu un rulaj de circa 483,5 milioane de lei, reflectand o crestere de +181% si un indicator EBITDA de 41,3 milioane de lei, mai mare cu 120%), concomitent cu extinderea pe piata din Serbia si consolidarea business-ului Depaco, sens in care Ioana Birta, director financiar al grupului TeraPlast, a subliniat ca aceste rezultate nu ar fi fost posibile fara investitii.
„In 2018, prin investitii sustinute, am reusit sa ne consolidam pozitia pe piata din regiune, dezvoltandu-ne toate ariile de activitate, astfel incat atat divizia Steel, cat si cea de Mase Plastice au inregistrat cresteri de doua cifre. Anul trecut, am finalizat investitia in sectia de reciclare a PVC-ului rigid, ceea ce plaseaza compania noastra pe primul loc in Romania si in topul primilor zece reciclatori europeni, dupa capacitatea de productie. Prin proiectele de investitii prin schemele de ajutor de stat, in valoare de 15 milioane de euro, am pus bazele dezvoltarii pe termen mediu a grupului”, a explicat Ioana Birta.
***
Grupul TeraPlast include societatile TeraSteel Romania si TeraSteel Serbia (producatoare de panouri sandwich si structuri metalice zincate), Teraplast (producatoare de tevi, granule si profile din PVC), Depaco (implicata in fabricarea tiglei metalice marca Wetterbest), Teraglass (producatoare de ferestre si usi din PVC) si compania distribuitoare Teraplast Ungaria. Daca in 2017 TeraPlast a raportat, la nivel de grup, o cifra de afaceri de 427 milioane de lei, in crestere cu +7% fata de precedentele 12 luni, pentru 2018 s-a ajuns la un rulaj de 804,9 milioane de lei (+91%), pe fondul integrarii complete a noilor afaceri.
|