TERAPLAST: Crestere de aproximativ 28% a exportului |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 04 Ian 2017 14:21 |
Grupul Teraplast SA - Bistrita a confirmat recent ca, inclusiv in primele noua luni ale anului 2016, veniturile din linia de business specifica tamplariei termoizolante continua sa fie incluse in cifra de afaceri consolidata, chiar daca aceasta activitate a fost transferata catre Teraglass, deoarece aceasta entitate este controlata in proportie de 100% de holding. Totusi, elementele de venituri si cheltuieli nu au mai fost cuprinse in bilantul companiei-mama (Teraplast). Astfel, presupunand ca - la fel ca in 2015 - si in exercitiul financiar aferent intervalului ianuarie-septembrie 2016, contributia livrarilor de tamplarie - activitate aferenta firmei Teraglass - a fost de 5% la rulajul total al holdingului (potrivit datelor preliminare), se remarca faptul ca vanzarile de ferestre au fost relativ consistente, ca valoare.
Practic, in perioada de referinta, la nivel de grup s-a raportat o crestere de 9,96% a cifrei de afaceri consolidate, pana la 310,9 milioane de lei (nivel care, dupa cum se arata anterior, cuprinde toate elementele de venituri si cheltuieli ale companiilor Teraplast, Plastsistem, Teraplast Moldova si Teraglass, in proportie de 100%). Astfel, daca se are in vedere ca, in plan individual, firma Teraplast SA a realizat in aceeasi perioada o cifra de afaceri de 208,8 milioane de lei (+5,22%), reiese ca, in primele trei trimestre din 2016, Plastsistem, Teraplast Moldova si Teraglass au avut un rulaj insumat de 102,1 milioane de lei. Mai mult, avand in vedere aportul estimat al companiilor la cifra de afaceri a grupului - Teraplast SA (cu 66%), Plastsistem (28%), Teraglass (5%) si Teraplast Moldova (1%) -, rezulta ca, in perioada de referinta, vanzarile Teraglass au fost de circa 15,53 milioane de lei. „Evolutia din perioada ianuarie-septembrie 2016 ar fi putut sa fie cu mult mai buna, daca segmentul de infrastructura nu ar fi intrat in blocaj incepand cu luna iulie. Blocajul din infrastructura ne-a determinat sa revizuim in sens negativ estimarile referitoare la anul financiar 2016. Desi proiectele de apa si canalizare dispun de finantari de peste 6 miliarde euro, nici dupa doi ani de la startul noului exercitiu bugetar (2014-2020) nu au fost deschise apelurile de proiect pentru Programul Operational pentru Infrastructura Mare (POIM). Cu toate acestea, in primele noua luni din 2016, am reusit sa gasim solutii, astfel incat sa fim peste rezultatele din aceeasi perioada a anului anterior. In perioada urmatoare, sectorul constructiilor va intra treptat in extrasezon, insa vom profita de aceasta perioada, pentru a implementa proiecte de eficientizare operationala, astfel incat sa incheiem anul 2016 pe un trend pozitiv al indicatorilor financiari si sa fim pregatiti pentru 2017”, a declarat Alexandru Stanean, director general al Teraplast.
Astfel, potrivit oficialilor companiei, in primele noua luni din 2016, exporturile grupului Teraplast au crescut cu aproximativ 28% fata de perioada similara din 2015. Grupul Teraplast exporta in Germania, Austria, Ungaria, Slovenia, Cehia, Slovacia, Italia, Bulgaria, Serbia sau Belgia.
Gradul de ocupare a utilajelor a fost mult mai eficient
In cadrul raportului financiar aferent primelor noua luni ale anului trecut, se mai arata ca reducerea termenului mediu de incasare de la clienti, fenomen ce a survenit in perioada analizata, a avut ca efect o crestere usoara, de numai +5,86%, a creantelor grupului, in pofida evolutiei, in sine, a cifrei de afaceri. „In ceea ce priveste stocurile, cresterea lor cu peste 24% in aceasta perioada a fost generata, pe de-o parte, de politica de protectie fata de fluctuatiile preturilor materiilor prime, iar pe de alta parte, s-a impus in contextul cresterii vanzarilor, ceea ce a contribuit la eficienta operationala inregistrata in primele trei trimestre din 2016”, se arata intr-un comunicat al Teraplast.
Managerii grupului mai explica si faptul ca „in perioada analizata, profitul net s-a cifrat la 30,33 milioane de lei (+36,57%), fata de 22,2 milioane de lei, cat s-a obtinut in primele noua luni din 2015. Evolutia profitului net la nivel consolidat a fost sustinuta, in principal, de imbunatatirea semnificativa a performantei operationale, grupul Teraplast realizand in ianuarie-septembrie 2016 un profit din exploatare in valoare de 36,34 milioane de lei, comparativ cu 24,46 milioane de lei in perioada similara din 2015. In primele noua luni din exercitiul financiar analizat, ca urmare a volumelor in crestere, gradul de ocupare a utilajelor a fost mult mai eficient decat in acelasi interval al anului trecut”.
Bugetul de investitii a ramas la 5,1 milioane de euro, pentru 2016
Dupa cum sustin managerii sai, grupul Teraplast a realizat, in primele noua luni din 2016, investitii totale in valoare de peste 9,44 milioane de lei, iar pentru intregul exercitiu financiar si-a propus un buget de investitii de 22,95 milioane de lei (circa 5,1 milioane de euro). Aceste investitii sunt structurate in mai multe categorii, cum ar fi echipamente, domeniul IT, SDV-uri, constructii si auto.
Alte date financiare anuntate in comunicat certifica faptul ca indicatorul EBITDA la nivel de grup a fost, de asemenea, in crestere (+17%), acesta cifrandu-se la peste 47,26 milioane de lei, raportat la 40,41 milioane de lei, in primele noua luni din 2015. „In primele trei trimestre din 2016, imprumuturile purtatoare de dobanzi au scazut cu aproape 37%, fata de perioada similara din 2015, de la 51,04 milioane de lei la 32,05 milioane de lei. In perioada analizata ne-am focalizat atentia si pe imbunatatirea cash-flow-ului grupului, iar ca rezultat disponibilul din conturi a crescut de la 5,24 milioane lei in primele noua luni din 2015, la 8,69 milioane lei in aceeasi perioada din 2016”, precizeaza oficialii Teraplast.
Din punct de vedere al evenimentelor importante, survenite in perioada de referinta si/sau ulterior, in ianuarie Consiliul de Administratie (CA) a desemnat societatea de servicii financiare BT Securities sa reprezinte interesele Teraplast SA in procesul de rascumparare de pe piata de capital a unui numar de maximum doua milioane de actiuni proprii. Adunarea Generala a Actionarilor (AGA) a societatii Teraplast a aprobat, in sedinta din 7 decembrie 2015, rascumpararea de catre societate a propriilor actiuni. De asemenea, in februarie a.c., CA a aprobat un program de tip „stock option plan”, prin care unui numar de angajati ai grupului li se vor distribui actiuni ale emitentului Teraplast SA, ce urmeaza a fi rascumparate in cadrul procesului de rascumparare aprobat in decembrie 2015. Actiunile ce fac obiectul acestui „stock option plan” se vor acorda beneficiarilor cu titlu gratuit. Perioada minima dupa care beneficiarii „stock option plan” pot sa-si exercite optiunea de a primi actiuni gratuite nu poate fi mai mica de un an. Tot in februarie, CA a avizat favorabil demararea procesului de rascumparare de catre societate a propriilor actiuni. Astfel, in aceeasi luna, Depozitarul Central a inregistrat in registrul actionarilor societatii majorarea de capital social cu suma de 8,87 milioane de lei, prin emisiunea unor actiuni noi. In urma majorarii, capitalul social al Teraplast SA are valoarea de 37.762.177 de lei, fiind impartit in 377.621.770 de actiuni. Cresterea capitalului social s-a realizat in contul tuturor actionarilor inregistrati in registrul actionarilor societatii la data de 29 ianuarie 2016, carora li s-au alocat gratuit actiunile noi.
Ulterior, in aprilie, AGA a aprobat majorarea capitalului social cu suma de 18,88 milioane de lei, prin emisiunea altor actiuni noi. Majorarea capitalului social se va realiza prin incorporarea rezervelor in suma de 18,88 milioane de lei, constituite din profitul net al anului 2015 si emisiunea noilor actiuni. Actiunile nou-emise nu vor modifica procentele de detinere ale actionarilor si se vor distribui gratuit tuturor actionarilor societatii inscrisi in Registrul Actionarilor la data de inregistrare 24 iunie 2016. Majorarea de capital se va realiza pentru sustinerea activitatii curente a societatii.
La finalul lunii mai, s-a incheiat transferul activitatilor logistice ale grupului Teraplast spre compania Teraplast Logistic, noua societate preluand toate activitatile aferente segmentului de logistica (depozitare si transport). Actionarii Teraplast Logistic sunt Teraplast, cu 99% din capital si subsidiara Plastsistem. Externalizarea activitatilor de logistica se face in contextul in care grupul Teraplast isi propune sa se concentreze pe activitatile sale baza in afaceri, iar cele conexe sa se deruleze prin entitati separate.
In iunie Teraplast a demarat plata dividendelor din profitul aferent anului 2015 (aprobate de AGA in aprilie, in suma de 7,93 milioane de lei, agentul de plata fiind Banca Transilvania.
De asemenea, in iulie 2016 Depozitarul Central a operat in registrul actionarilor societatii majorarea de capital social cu suma de 18.881.089 lei, prin emisiunea a 188.810.890 actiuni noi, cu valoarea nominala de 0,1 lei/actiune. In urma majorarii, capitalul social al Teraplast SA are valoarea de 56.643.266 lei, fiind impartit in 566.432.660 actiuni, cu valoarea nominala de 0,1 lei fiecare. Majorarea capitalului social s-a realizat in contul tuturor actionarilor inregistrati in registrul actionarilor societatii la data de 24 iunie 2016, carora li s-au alocat gratuit un numar de 50 de actiuni noi la 100 de actiuni detinute.
Tot in iulie 2016, Adunarea Generala a Actionarilor a ales compania KPMG Audit, ca auditor financiar al Teraplast si firma General Consulting MGI, ca auditor intern.
In august, Teraplast a depus un proiect de investitii, in valoare de 65,63 milioane de lei, in vederea obtinerii unui ajutor de stat, conform Hotararii de Guvern nr. 807/2014, dar proiectul nu a fost ales pentru finantare.
In septembrie, Consiliul de Administratie a decis infiintarea, de catre Teraplast, in calitate de asociat unic, a unei societati cu raspundere limitata in Ungaria.
Ulterior redactarii raportului, Adunarea Generala a Actionarilor a ales, in octombrie, membrii Consiliului de Administratie, structura decisa de AGA fiind urmatoarea: Dorel Goia, Magda-Eugenia Palfi-Tirau, Teofil-Ovidiu Muresan, Razvan Stefan Lefter si Petru-Raul Ciurtin.
Tot in octombrie, Consiliul de Administratie l-a ales pe Dorel Goia in functia de presedinte si a luat act de demisia domnului Teofil-Ovidiu Muresan din functia de administrator. In contextul demisiei lui Teofil Muresan, Consiliul de Administratie al Teraplast a hotarat numirea lui Mircea Hotoleanu in functia de administrator provizoriu, incepand cu data de 27 octombrie 2016 si pana la intrunirea Adunarii Generale Ordinare a Actionarilor.
In fine, dar nu in ultimul rand, compania Teraplast a finalizat, in octombrie, procesul de rascumparare a actiunilor proprii, derulat in conditiile
aprobate prin Hotararea AGEA nr. 1 din data de 7 decembrie 2015.
Activitatea din domeniul tamplariei se orienteaza clar spre export
Potrivit conducerii grupului, ce a clarificat anterior anumite aspecte in ceea ce priveste activitatea de fabricare a ferestrelor, peste 75% din cifra de afaceri din domeniul tamplariei termoizolante reprezinta nivelul vanzarilor de pe pietele externe, din Germania, Austria, Ungaria, Slovenia, Cehia, Slovacia, Italia si Belgia. Pe aceste piete se colaboreaza in principal cu marile magazine de bricolaj, insa, incepand cu 2015, s-a decis extinderea portofoliului de clienti externi, prin intermediul unor retele locale de distribuitori. Pe plan national, ferestrele si usile Teraplast se comercializeaza in centrele specializate Dedeman, Praktiker, Ambient si Baumax. De asemenea, noua entitate juridica Teraglass detine, in prezent, linii automate de productie, ce asigura o capacitate de peste 100.000 u.f./an. Dupa cum sustine conducerea acestei companii, pe termen scurt, investitiile nu vor viza, in mod direct, o dezvoltare extensiva, ci se vor concentra mai mult pe imbunatatirea proceselor. La randul sau, ponderea activitatii de furnizare a profilelor pentru tamplarie continua sa se plaseze la circa 20% din cifra totala de afaceri (cat a fost atat in 2014, cat si in 2015 sau, posibil, in 2016), in contextul in care compania ar detine o cota de piata de 10%, lucrand cu peste 200 de producatori de ferestre si vizand inclusiv operatiuni de export.
***
Evaluat drept cel mai mare procesator de PVC din Romania, grupul Teraplast are o traditie de 120 ani in sectorul sau de activitate si detine pozitii de top pe multe piete de referinta. Incepand cu 2007 si pana in 2014, societatea a investit peste 200 de milioane de lei in dezvoltarea/ modernizarea capacitatilor de productie si pentru extinderea portofoliului de produse. Mai mult, in vederea mutarii unor operatiuni din Bistrita in Parcul Industrial Saratel (situat in extravilanul municipiului resedinta de judet), Teraplast a alocat fonduri totale de cel putin 26 milioane de euro. In 2013, potrivit Ministerului Finantelor Publice, holdingul a raportat vanzari totale de 226,61 milioane de lei, iar in 2014, in conformitate cu bilantul reajustat, acest indicator a fost de 329,48 milioane de lei, pentru ca in 2015 sa se ajunga la 393,61 milioane de lei. La nivelul lui 2016, managerii grupului si-au propus - si urmeaza eventual sa certifice - ca vanzarile de tamplarie termoizolanta sa reprezinte 7%, iar cele de profile din PVC pentru ferestre sa aiba o cota de 11% dintr-o cifra de afaceri totala estimata la 405,5 milioane de lei, la nivel de grup, in crestere cu 3% fata de 2015, insa cu 14% mai mica decat se preconiza in bugetul stabilit la inceputul lui 2016. Astfel, din aceste doua activitati, managerii Teraplast preconizeaza ca vor obtine un rulaj de 73 milioane de lei in 2016 (circa 16,1 milioane de euro), compania transformandu-se astfel intr-unul dintre cei mai importanti operatori ai pietei nationale si regionale de ferestre. In orice caz, directorul comercial al grupului Teraplast, Mirela Pop, a certificat in decembrie 2016 ca „in ultimii cinci ani, cota de piata pe segmentul de tamplarie s-a majorat de la mai putin de 1% la 10%”, respectiv ca „strategia aplicata pe plan intern vizeaza sprijinirea mai intensa a partenerilor cu solutii tehnice care sa vina in ajutorul lor, precum si sustinerea acestora in actiunile de promovare a brandului si produselor oferite de Teraplast”. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|