TERAPLAST: Investitii in extinderea capacitatii de productie |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 01 Aug 2017 16:42 |
Grupul Teraplast SA - Bistrita a confirmat recent ca, inclusiv in primul semestru al anului 2017, veniturile din linia de business specifica tamplariei termoizolante au continuat sa fie incluse in cifra de afaceri consolidata, chiar daca aceasta activitate a fost transferata catre TeraGlass, deoarece aceasta entitate este controlata in proportie de 100% de holding. Totusi, elementele de venituri si cheltuieli nu au mai fost cuprinse in bilantul companiei-mama (Teraplast). Astfel, presupunand ca - la fel ca in 2016 - si in exercitiul financiar aferent intervalului ianuarie-iunie 2017, contributia livrarilor de tamplarie - activitate aferenta firmei TeraGlass - a fost de 6% la rulajul total al holdingului (potrivit unei prezentari anterioare, sustinute prin teleconferinta in luna mai a.c., in fata investitorilor institutionali), se remarca faptul ca vanzarile de ferestre au fost relativ consistente, ca valoare.
Practic, in perioada de referinta, la nivel de grup s-a raportat o scadere de -10,94% a cifrei de afaceri consolidate, pana la 171,671 milioane de lei (nivel care, dupa cum se arata anterior, cuprinde toate elementele de venituri si cheltuieli ale companiilor Teraplast, TeraSteel - noua denumire a Plastsistem incepand cu ianuarie 2017, TeraGlass, Teraplast Logistic si Teraplast Ungaria, in proportie de 100%, insa fara cele ale Politub - entitate controlata in comun, sub forma de asociere in participatiune - ale carei rezultate se consolideaza prin metoda punerii in echivalenta). Astfel, daca se are in vedere ca, in plan individual, firma Teraplast SA a realizat in aceeasi perioada (adica, in primul semestru a.c.) o cifra de afaceri de 101,551 milioane de lei (-22,97%), iar TeraSteel a raportat o cifra de afaceri de 64,86 milioane de lei (+22%), reiese ca, in ianuarie-iunie 2017, TeraGlass, Teraplast Logistic si Teraplast Ungaria au avut un rulaj insumat de 5,26 milioane de lei. Insa, avand in vedere aportul estimat al liniilor de business la cifra de afaceri a grupului - produse pentru instalatii si amenajari (cu 36%), panouri-sandwich (31%), materiale compozite (15%), profile din PVC pentru tamplarie (12%), respectiv ferestre si usi din PVC, fabricate de TeraGlass (6%) -, rezulta ca, in perioada de referinta, vanzarile TeraGlass ar fi trebuit sa insumeze circa 10,3 milioane de lei (reprezentand, astfel, 6% din cele 171,671 milioane de lei). Totusi, potrivit calculului anterior, de vreme ce TeraGlass, Teraplast Logistic si Teraplast Ungaria au realizat impreuna 5,26 milioane de lei, este de asteptat (daca se exclud rezultatele mai putin semnificative ale sectiei ce se ocupa de logistica grupului, precum si ale subsidiarei din Ungaria) ca mare parte din suma respectiva sa constituie, de fapt, vanzarile de ferestre. Modificarea structurii afacerilor are insa legatura, deocamdata, cu diminuarea de circa -11% a rulajului la nivel de grup, iar dupa consolidarea rezultatelor Depaco si ale fabricii de panouri sandwich din Serbia (cu o capacitate de productie similara celei a TeraSteel) - entitati care au fost cumparate in prima parte a acestui an -, sunt asteptate noi schimbari, din acest punct de vedere.
„Blocajul din infrastructura continua sa influenteze negativ business-ul Teraplast, iar din informatiile pe care le detinem in acest moment, nu vor exista imbunatatiri semnificative in urmatoarea jumatate a anului in curs. Romania a primit, in primele cinci luni din 2017, din fondurile structurale ale UE pentru exercitiul financiar 2014-2020, doar un milion de euro, ceea ce corespunde unei absorbtii de 0,004% din totalul sumei alocate in exercitiul financiar curent. Intrucat principalele autoritati de management prin intermediul carora se fac rambursarile din fonduri UE nu sunt autorizate, Romania nu va primi bani nici in perioada urmatoare. In acest context, pentru niciunul din cele 43 de proiecte noi de infrastructura de mediu nu s-a trecut in etapa de semnare a contractelor de lucrari, majoritatea fiind cel mult in faza de proiectare. Solutia pe care am gasit-o ca sa compensam scaderile din infrastructura este cresterea aportului noilor business-uri achizitionate in primul semestru din 2017. Anticipam ca fabrica de panouri TeraSteel Serbia va aduce anul acesta un plus de aproximativ 4 milioane de euro in cifra de afaceri consolidata, iar Depaco va avea, de asemenea, o contributie importanta. De aceea, suntem increzatori ca vom reusi sa fim aproape de tintele de vanzari si de profitabilitate propuse pentru acest an. Strategia grupului Teraplast, de a folosi resursele spre diversificarea activitatilor pe segmente de piata care nu sunt dependente de investitii publice, se va dovedi a fi una corecta si va contribui la crearea de valoare pentru actionarii nostri”, a declarat Mirela Pop, noul director general al Teraplast.
S-au cheltuit 31 milioane de lei din bugetul de investitii de 84 milioane de lei
In cadrul raportului financiar aferent primului semestru din acest an, se mai arata ca, in perioada analizata, profitul net s-a cifrat la 7,89 milioane de lei (-59%), fata de 19,06 milioane de lei, cat s-a obtinut in ianuarie-iunie 2016. Involutia profitului net la nivel consolidat a fost influentata, in principal, de scaderea vanzarilor, ca de altfel si a indicatorului EBITDA, desi, dupa cum se explica in comunicatul grupului, „indicatorii de profitabilitate la nivel de grup au fost influentati si de faptul ca anumite cheltuieli au ramas constante. Spre exemplu, cheltuielile cu salariile s-au situat la un nivel apropiat de cel din 2016, chiar daca nivelul productiei nu a fost similar. Am decis sa pastram oamenii din productie pentru ca, in domeniul nostru, specializarea unui angajat poate dura cateva luni, iar piata muncii din zona este extrem de competitiva”.
Dupa cum sustin managerii sai, grupul Teraplast a realizat, in ianuarie-iunie 2017, investitii totale in valoare de peste 31 milioane de lei (preponderent in echipamente), iar pentru intregul exercitiu financiar in curs, si-a propus un buget de investitii de 84 milioane de lei (circa 18,5 milioane de euro). Aceste investitii vor fi directionate catre diversificarea sau cresterea capacitatii de fabricatie prin achizitia de unitati de productie noi, mentenanta, reparatii capitale la diverse constructii, echipamente si matrite, investitii financiare, imbunatatirea calitatii, cercetare si laborator. De altfel, la acest capitol, in comunicat se precizeaza ca „investitia in fabrica din Serbia si achizitia a 60% din Depaco au fost finantate prin imprumuturi bancare. De asemenea, am facut investitii importante in imbunatatirea facilitatilor de productie existente, un exemplu notabil fiind linia de reciclare a deseurilor din PVC, care va avea o influenta semnificativa atat in reducerea costurilor cu materiile prime, cat si in cresterea calitatii si sustenabilitatii produselor, incepand cu finalul acestui an. Teraplast se va inscrie, astfel, in trendul european al marilor producatori de mase plastice care utilizeaza pe scara larga materialul reciclat, in concordanta cu viziunea companiei de a furniza solutii eficiente pentru oameni si mediu”.
Alte date financiare anuntate in comunicat certifica faptul ca indicatorul EBITDA la nivel de grup a fost, de asemenea, in scadere (-35%), acesta cifrandu-se la peste 18,318 milioane de lei, raportat la 28,363 milioane de lei, in perioada similara din 2016, iar numerarul utilizat in activitatea de investitii (ce nu include
platile pentru cumpararea de parti sociale) s-a majorat de la 5,11 milioane de lei la 29,177 milioane de lei. „In ianuarie-iunie 2017, gradul de indatorare (calculat ca datorie neta/ capital propriu* 100, unde datoria neta inseamna imprumuturile purtatoare de dobanzi si datoriile privind leasingul financiar, din care se scade numerarul si echivalentele de numerar) a crescut la 37%, fata de 5% in semestrul intai al lui 2016, pastrand abordarea prudenta pe care o avem cu privire la acest indicator. Consideram ca gradul de indatorare de acum este unul ideal pentru actionarii grupului, subliniind faptul ca toate investitiile facute vor genera numerar din activitatea operationala incepand cu anul acesta”, precizeaza oficialii Teraplast.
Din punct de vedere al evenimentelor importante, survenite in perioada de referinta si/sau ulterior, la inceputul anului in curs, Consiliul de Administratie din cadrul Teraplast a decis, in ianuarie 2017, infiintarea unei companii in Serbia, scopul acestei actiuni fiind dezvoltarea prezentei grupului pe piata din tara invecinata. Tot in ianuarie, Mircea Hotoleanu a fost numit in functia de director general al Teraplast, iar in aceeasi luna, subsidiara Plastsistem si-a schimbat denumirea si a devenit TeraSteel. Ulterior, Adunarea Generala a Actionarilor a aprobat in februarie, un buget de investitii de 72 milioane lei pentru 2017 (majorat ulterior la 84 milioane de lei). Tot in februarie 2017, Cosmin Patroiu a fost numit director general al TeraSteel. In martie a.c., compania Teraplast a decis achizitionarea pachetului de 50% din compania Depaco, al doilea operator de pe piata de tigla metalica, prin brandul Wetterbest. In luna mai a anului in curs, Consiliul de Administratie din cadrul grupului a numit-o pe Mirela Pop in functia de director general al Teraplast, dupa care in iunie Teraplast a achizitionat o fabrica de panouri sandwich in Serbia, noua unitate dubland capacitatea de productie de panouri a Teraplast. In fine, dar nu in ultimul rand, in iunie a.c., Ioana Birta a fost numita director financiar al grupului Teraplast si, in aceeasi luna, s-a incheiat acordul de achizitie a unui pachet suplimentar de 10% in Depaco.
Continuitate in domeniul furnizarii sistemelor din PVC pentru tamplarie
Potrivit conducerii grupului, ce a clarificat anterior anumite aspecte in ceea ce priveste activitatea de fabricare a ferestrelor, peste 75% din cifra de afaceri din domeniul tamplariei termoizolante reprezinta nivelul vanzarilor de pe pietele externe, din Germania, Austria, Ungaria, Slovenia, Cehia, Slovacia, Italia si Belgia. Pe aceste piete se colaboreaza in principal cu marile magazine de bricolaj, insa, incepand cu 2015, s-a decis extinderea portofoliului de clienti externi, prin intermediul unor retele locale de distribuitori. Pe plan national, ferestrele si usile Teraplast se comercializeaza in centrele specializate Dedeman, Praktiker, Ambient si Baumax. De asemenea, entitatea juridica TeraGlass detine, in prezent, linii automate de productie, ce asigura o capacitate de peste 100.000 u.f./an. Dupa cum sustine conducerea acestei companii, pe termen scurt, investitiile nu vor viza, in mod direct, o dezvoltare extensiva, ci se vor concentra mai mult pe imbunatatirea proceselor. La randul sau, ponderea activitatii de furnizare a profilelor pentru tamplarie se plaseaza la o cota estimata de circa 12% din cifra totala de afaceri (insumand, potrivit calculelor, circa 20,6 milioane de lei in primul semestru a.c.), in contextul in care compania ar detine o cota de piata de 10%, lucrand cu peste 200 de producatori de ferestre si vizand inclusiv operatiuni de export. In mod similar activitatii TeraGlass, cifra respectiva trebuie receptata, insa, cu multa precautie, date fiind modificarile semnificative privind contributia liniilor de business la rulajul grupului.
Din punct de vedere al prognozelor pentru 2017, pentru moment, acestea raman in forma in care au fost anuntate in raportul prezentat investitorilor, dar nu au mai fost reiterate in raportul curent, cel mai probabil din cauza mentinerii trendului descendent al vanzarilor de sisteme pentru infrastructura, de la 43 milioane de lei, in semestrul intai din 2016, la cel mult 23 de milioane de lei in aceeasi perioada a anului in curs. Astfel, potrivit previziunilor anterioare, grupul Teraplast si-a propus, la nivelul actualului exercitiu financiar, o cifra de afaceri de 434,6 milioane de lei si un profit net de 38,1 milioane de lei, in timp ce valoarea EBITDA estimata in 2017 este de 63,3 milioane de lei.
***
Evaluat drept cel mai mare procesator de PVC din Romania, grupul Teraplast are o traditie de 120 ani in sectorul sau de activitate. Incepand cu 2007 si pana in 2014, societatea a investit peste 260 de milioane de lei in dezvoltarea/ modernizarea capacitatilor de productie si pentru extinderea portofoliului de produse. Mai mult, in vederea mutarii unor operatiuni din Bistrita in Parcul Industrial Saratel (situat in extravilanul municipiului resedinta de judet), Teraplast a alocat fonduri totale de cel putin 26 milioane de euro. Actualmente, dupa cum informeaza managerii companiei, „grupul Teraplast activeaza pe pietele de instalatii si amenajari, profile de tamplarie, panouri-sandwich si structuri metalice zincate, tamplarie termoizolanta si granule din PVC si detine pozitii de top pe o mare parte din aceste piete. Compania-mama Teraplast este lider de piata pe segmentele de canalizari exterioare si granule si este al doilea operator de pe piata de canalizari interioare. Subsidiara TeraSteel este al doilea operator de pe piata de panouri-sandwich si liderul pietei de structuri metalice zincate”. In 2013, potrivit Ministerului Finantelor Publice, holdingul a raportat vanzari totale de 226,61 milioane de lei, iar in 2014, in conformitate cu bilantul reajustat, acest indicator a fost de 329,48 milioane de lei, pentru ca in 2015 sa se ajunga la 393,61 milioane de lei. La nivelul lui 2016, managerii grupului si-au propus - si urmeaza eventual sa certifice in continuare - ca vanzarile de tamplarie termoizolanta sa reprezinte 6%, iar cele de profile din PVC pentru ferestre sa aiba o cota de 12% dintr-o cifra de afaceri totala de 398,7 milioane de lei, la nivel de grup, in crestere cu +1,35% fata de 2015, insa cu -15,71% mai mica decat se preconiza in bugetul stabilit la inceputul lui 2016 (respectiv, 473,2 milioane de lei). Astfel, din aceste doua activitati, managerii Teraplast au preconizat ca vor obtine un rulaj de 71,8 milioane de lei in 2016 sau 23,94 milioane de lei din livrarile de tamplarie si 47,86 milioane de lei din cele de profile (in total, circa 15,78 milioane de euro), compania transformandu-se astfel intr-unul dintre cei mai importanti operatori ai pietei nationale si regionale de ferestre. In orice caz, actualul director general al grupului Teraplast, Mirela Pop, a certificat, inca din decembrie 2016, ca „in ultimii cinci ani, cota de piata pe segmentul de tamplarie s-a majorat de la mai putin de 1% la 10%”, respectiv ca „strategia aplicata pe plan intern vizeaza sprijinirea mai intensa a partenerilor cu solutii tehnice care sa vina in ajutorul lor, precum si sustinerea acestora in actiunile de promovare a brandului si produselor oferite de Teraplast”. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|