ANALIZA: 15% din contractele publice ajung la firme ce finanteaza partide politice |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 02 Mar 2016 15:23 |
Aproximativ 15% dintr-un numar total de 6.064 de contracte publice analizate de Societatea Academica Romana (SAR) sunt adjudecate de firme care finanteaza partide politice prin donatii legale. "Daca luam in considerare toate contractele (cu exceptia contractelor-cadru), care au fost acordate prin intermediul unor licitatii cu un singur ofertant catre companii conectate politic sau de catre autoritati «capturate», in perioada 2007-2013, aproape 42% din tranzactii sunt particulariste, insumand 46% din totalul valorilor tranzactionate", se arata in raportul SAR. Institutia considera ca o autoritate contractanta este «capturata» daca, din totalul contractelor de peste un milion de euro, proportia atribuita de o autoritate intr-un an catre un singur ofertant depaseste 50%, in conditiile in care acea autoritate a oferit cel putin trei contracte in acel an. "In mod evident, aceasta e doar «captura» pe fata. Sub pragul de un milion de euro sau intr-o forma mai subtila pot exista multe alte contracte preferentiale", se mai arata in raportul citat.
Potrivit analizei, avalansa de cazuri recent deschise de catre Directia Nationala Anticoruptie (DNA) in 2014 si 2015 implica toate cele trei principale partide politice care au guvernat in acest interval. "Investigatiile arata, de asemenea, ca spaga a devenit o regula pentru companiile privilegiate. Daca estimam, in mod conservator, valoarea spagii la 10% din valoarea totala a fiecarui contract (care a fost intotdeauna solicitata in numerar, conform DNA), cifrele estimate sunt: 333 milioane de euro in 2011, 155,3 milioane in 2012 si 155,2 milioane in 2013. Valoarea reala este, probabil, mai mare, din moment ce contractele excluse din esantionul nostru sunt cele care nu sunt publicate pe portalurile publice sau/si cele mai mici de un milion de euro. Acestea ar putea fi si mai predispuse in a fi atribuite prin intermediul conexiunilor politice", conform SAR.
Majoritatea companiilor care au "capturat" autoritatile contractante sunt firme cu legaturi politice. Mai mult, conform SAR, una din zece autoritati contractante au fost capturate de catre o singura companie. Cu toate acestea, nu exista nicio garantie ca particularismul nu poate aparea si intr-o situatie de noncapturare sub forme mai subtile, precum blatul, licitatiile din umbra si altele.
Unul din patru contracte, acordat prin licitatii cu ofertant unic Potrivit SAR, unul din patru contracte finantate de la bugetul de stat este atribuit prin licitatii cu ofertant unic. "Practica licitatiilor cu un singur ofertant si tendinta firmelor de a stabili legaturi politice exista in cadrul intregii piete de achizitii publice. Cu toate acestea, contractele finantate din fonduri nationale prezinta un risc mai mare de coruptie (in comparatie cu proiectele finantate din fonduri europene), din moment ce licitatia cu un ofertant unic este asociata negativ cu finantarea europeana, dar asociata in mod pozitiv cu prezenta conexiunilor politice. Captura agentiilor este asociata semnificativ atat cu licitatiile cu ofertant unic, cat si cu firmele conectate politic, insa nu si in ceea ce priveste contractele finantate prin fonduri europene", se mai arata in raport. Totusi, unul din fiecare trei contracte castigate de o firma conectata politic a primit finantare europeana.
Transparenta, una din principalele cerinte pentru detectarea coruptiei Una dintre principalele cerinte pentru detectarea coruptiei este reprezentata de accesul la date si informatii. Angajamentul Guvernului Romaniei de a creste transparenta in sectorul achizitiilor publice si punerea la dispozitia publicului a unor seturi de date constituie un bun prim pas, dar, din pacate, instrumentele existente nu permit analize profunde ale riscurilor de coruptie. "Mai tulburator este faptul ca nici macar statul nu are instrumentele adecvate pentru a efectua o evaluare statistica corecta. Exista resurse deja alocate (cum ar fi cele pentru guvernare deschisa din cadrul Cancelariei Primului Ministru), dar acestea ar putea fi suplimentate prin intermediul finantarilor Europene", se mai arata in raportul Societatii Academice Romane. In acest context, SAR face cateva recomandari cu privire la domeniul achizitiilor publice:
Recomandari cu privire la sistemul electronic al achizitiilor publice Pentru ca riscurile de coruptie sa fie mai bine evaluate, SAR considera necesare cateva imbunatatiri ale sistemului electronic de achizitii publice, care sa acopere atat aspectele tehnice ale sistemului, cat si rationamentul pentru restructurarea interfetei sistemului electronic si se bazeaza pe experienta directa negativa a cercetatorilor SAR in ceea ce priveste colectarea datelor:
Pentru a consulta varianta integrala a raportului SAR, click aici! |