ANALIZA: Noile masuri fiscale - semnificative pentru producatorii de ferestre |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Cosmin Dincu 07 Apr 2017 19:43 |
Intrucat majoritatea companiilor producatoare de tamplarie termoizolanta se incadreaza in categoria intreprinderilor mici si mijlocii (IMM), ba mai mult, pentru unele cu traditie (la fel ca si in domeniul constructiilor), li se poate aplica un concept relativ inedit pentru Romania - si anume acela al unei „afaceri de familie” -, este interesant de observat care ar fi, de exemplu, modificarile referitoare la legislatia fiscala, din 2017, ce vor avea un impact semnificativ asupra mediului de afaceri. Potrivit editiei a doua (din acest an) a unei cercetari intitulate „Barometrul afacerilor de familie din Romania” si realizate de expertii EY Romania, ce reprezinta compania de consultanta EY (lider de piata in servicii oferite afacerilor de familie, cu o experienta de aproape o suta de ani in sustinerea unora dintre cele mai antreprenoriale si inovatoare companii din lume), care a reunit 316 opinii complexe (din care 247 din partea responsabililor unor afaceri de familie), cei mai multi respondenti relevanti (33% din randul celor care detin companii cu un rulaj de peste un milion de euro) au indicat extinderea termenului de aplicare a neimpozitarii profitului reinvestit ca fiind masura fiscala cu cel mai semnificativ impact pentru afacere in 2017. Pe locul al doilea se afla reducerea TVA la 19%, urmata de eliminarea plafonarii bazei de calcul a contributiilor sociale.
Totusi, daca se iau in considerare raspunsurile date de toti managerii/ administratorii ori responsabilii afacerilor de familie care au dat curs invitatiei de a participa la studiu, se remarca anumite diferente privind modificarile referitoare la fiscalitate. Astfel, 27% din toti respondentii intrevad modificarea regulilor de impozitare a microintreprinderilor (forma de organizare ce reuneste si multi producatori autohtoni de tamplarie - n.r.) ca avand cel mai semnificativ impact pentru afacere. Urmeaza, in ordinea importantei, extinderea termenului de aplicare a neimpozitarii profitului reinvestit (25%), reducerea TVA la 19% (cu o pondere de 23% din raspunsuri), eliminarea plafonarii bazei de calcul a contributiilor sociale (12%), facilitatile introduse pentru activitatea de cercetare-dezvoltare (7%), respectiv introducerea impozitului forfetar in domeniul HoReCa (6%).
Insa, potrivit studiului, putine afaceri de familie din Romania au implementat, ca mod de organizare, structura holdingului, autorii cercetarii explicand ca, „desi ofera beneficii importante antreprenorilor care conduc mai multe afaceri, doar 8% dintre respondentii ce conduc companii cu o cifra de afaceri de peste un milion de euro au implementat o astfel de structura, dar 71% dintre respondenti si-ar dori sa inteleaga care sunt avantajele organizarii ca holding”. Insa, din toate raspunsurile, cotele procentuale sunt usor diferite: 6% din cei 316 respondenti au aratat ca au implementat deja astfel de structuri in cadrul afacerii lor, 65% au declarat ca nu au format holdinguri „de familie”, dar ar dori sa stie cum le-ar putea fi de ajutor, in timp ce 29% este ponderea ce revine celor ce nu sunt interesati de un asemenea subiect.
In consecinta, autorii „Barometrului” (Alexandru Lupea, Assurance Partner si Strategic Growth Markets Leader; Mihaela Matei, Supervising Associate, Marketing and Communication si Gabriel Sincu, Tax Executive Director - toti din cadrul EY Romania) ii sfatuiesc pe proprietarii-manageri ai afacerilor de familie sa analizeze optiunea organizarii ca holding a segmentelor de activitate in care este implicata firma, aratand - la acelasi capitol, al fiscalitatii - si ca, „din experienta afacerilor de familie din strainatate, impozitarea proprietatilor si a transferului afacerii catre mostenitori dupa disparitia fondatorului poate implica unele costuri semnificative, iar proprietarii ar trebui sa aiba in vedere acest aspect si sa optimizeze «transferul intre generatii» din punct de vedere fiscal”.
|