ANALIZA: Orientarea spre export a firmelor din bransa se consolideaza vizibil |
Producatori de tamplarie Publicat de Cosmin Dincu 02 Oct 2013 13:44 |
![]() Principalele piete de destinatie raman cele din UE
Analizand – pe baza datelor furnizate de INS – situatia exportului ambelor categorii de produse (ansambluri din PVC si lemn), rezulta ca, in intervalul luat in considerare (anii 2008 – 2012), principalele piete de destinatie au fost constituite de cele ale statelor membre UE, cu precadere din Europa Centrala si de Vest. Pentru majoritatea fabricantilor de ferestre din Romania (in general, IMM-uri), exportul ramane, totusi, un domeniu relativ dificil de accesat, deoarece numai anumite firme cu potential au posibilitatea de a efectua cu succes asemenea operatiuni de livrare si/sau de montaj. Conditiile care trebuie indeplinite de exportatori sunt numeroase si de o complexitate deosebita. Astfel, din punct de vedere al respectarii legislatiei comunitare, este necesar ca societatile respective sa implementeze corect si sa detina cel putin marcajul CE si sistemele de management al calitatii tip ISO (a caror aplicare sa fie controlata periodic, prin procedurile FPC si/sau prin audit), precum si sa respecte exigentele suplimentare impuse de regulamentele speciale ale statelor pe care le vizeaza. Se recomanda, de asemenea, aplicarea unor procedee de securizare a platilor deoarece, desi indisciplina financiara este mult mai redusa in economiile dezvoltate, din cauza masurilor de austeritate impuse de criza datoriilor suverane ale statelor zonei euro, au fost semnalate destule cazuri de neachitare a contravalorii unor produse si/sau servicii. Nu in ultimul rand, mai ales in tarile unde puterea de cumparare continua sa fie neafectata (ceea ce nu este cazul Europei de Est), se remarca o competitie acerba atat din partea fabricantilor locali, cat mai ales din cea a firmelor poloneze, care dispun de avantaje logistice si de proximitate incontestabile. Dupa cum sustin unii exportatori autohtoni, singurul dezavantaj al fabricantilor din Polonia pare a fi bariera lingvistica, aceasta situatie creandu-le anumite impedimente in ceea ce priveste promovarea produselor.
|