ANALIZA: Performanta in afaceri este conditionata de comunicarea profesionala |
Producatori de tamplarie Publicat de Ovidiu Stefanescu 31 Oct 2013 14:46 |
In industria de tamplarie termoizolanta, procesul de comunicare se realizeaza mai anevoios fata de celelalte sectoare ale domeniului constructiilor. Daca furnizorii de sisteme au justificari obiective in ceea ce priveste continutul relativ limitat al propriilor pagini de web si al comunicatelor de presa, nu acelasi lucru se poate spune despre fabricantii de tamplarie, care ar trebui sa fie mult mai deschisi in ceea ce priveste asigurarea unei solide punti de legatura cu beneficiarii - clienti finali si antreprenori. O analiza a activitatii producatorilor de materiale arata ca acestia au o predispozitie evidenta si normala de a furniza catre piata de profil informatii destul de ample in legatura cu produsele promovate si cu noutatile lansate. Asemenea date sunt interesante, in mod strict, la nivelul relatiei business-to-business, pentru ceilalti receptori demersul in cauza fiind inutil si, de cele mai multe ori, neinteligibil. Este adevarat ca, in ultimii ani, unii furnizori si-au extins mesajul mediatic catre clientii finali, asumandu-si uneori rolul de comunicare a avantajelor pe care le asigura ansamblurile moderne de tamplarie termoizolanta realizate prin intermediul solutiilor proprii. Asemenea demersuri au avut un oarecare succes, desi este destul de anormala si oarecum atipica transmiterea indirecta a informatiilor respective.
Reclama prin marca furnizorului - ineficienta si fara rezultate satisfacatoare
Pentru a intelege modul specific de comunicare a companiilor din Romania specializate in executia de tamplarie termoizolanta, este suficienta accesarea website-urilor acestora. Cu putine exceptii, paginile sunt neactualizate si pun accentul pe prezentarea unor "lucrari de referinta" realizate in urma cu un deceniu sau mai mult. Daca pentru istoricii care s-ar ocupa, in mod prezumptiv, de evolutia acestui domeniu in Romania asemenea informatii ar avea o anumita valoare, pentru clientul final sunt irelevante, intrucat nu este foarte clar in ce masura elementele prezentate mai pot fi realizate si in momentul actual. Motivele pot fi multe: schimbarea sistemelor, uzura echipamentelor, fluctuatiile de personal etc. De fapt, niciun beneficiar nu este interesat de "gloria trecuta", ci, mai degraba, de realitatea cotidiana, constand in lucrari aflate in curs de executie sau contracte castigate. Din acest punct de vedere, suporturile online sunt complet lipsite de continut. De asemenea, administratorii firmelor locale ar trebui sa preia din experienta omologilor din Europa Occidentala, unde nimeni nu pune accent pe materialele folosite, ci pe caracteristicile de performanta ale produselor promovate. Putini sunt clientii pe care-i intereseaza cine a livrat profilele sau sistemele de feronerie, solicitand date exacte cu privire, de exemplu, la nivelul de termo-fonoizolare. Pe plan local, din pacate, marcile de ferestre sunt aproape inexistente, firmele preferand sa-si etaleze pe frontispiciu logo-urile furnizorilor si, astfel, sa beneficieze, intr-o anumita masura, de efectele campaniilor publicitare derulate de acestia. Strategia este cel putin ciudata si are toate sansele sa duca, in curand, la un esec total.
Informatii pertinente, transmise partenerilor de afaceri actuali si potentiali
In ceea ce priveste comunicarea catre mediul de afaceri (in general, catre entitati institutionale, cum ar fi, de pilda, antreprenorii in constructii), aceasta se deruleaza la un nivel la fel de derizoriu. Managerii companiilor de tamplarie au ajuns sa ascunda pana si informatii pe care, conform legii, au obligatia sa le faca publice, cum ar fi cifrele de afaceri. In mod eronat considerate "secrete", datele respective i-ar putea ajuta pe eventualii parteneri sa-si faca o idee despre caracteristicile companiilor pe care ar putea sa le contacteze in vederea subcontractarii lucrarilor specifice. Este complet eronata ideea ca singurele firme interesante pentru antreprenori ar fi cele avand rulaje mari. Dimpotriva, exista contractori care doresc sa identifice alte avantaje, ca, de exemplu, know-how-ul, capacitatea de a realiza produse speciale, respectarea termenelor de livrare etc. Un alt secret foarte bine pazit este strategia pentru perioada urmatoare. Multi intreprinzatori confunda acest concept cu planurile detaliate referitoare la tehnologiile achizitionate sau cu modalitatile de atragere a clientilor. De fapt, este vorba despre altceva, informatiile respective vizand extinderea retelei de distributie, lansarea unor solutii noi cu performante superioare, constructia unor unitati de productie, stabilirea de parteneriate peste hotare etc. Toate acestea subliniaza, de fapt, dinamismul companiei si demonstreaza intentia de dezvoltare a afacerii. Totodata, niciunul dintre elementele mentionate anterior nu poate fi influentat in mod negativ de transmiterea sa catre potentialii colaboratori. Motivatia puerila conform careia publicitatea nu constituie o prioritate, dat fiind volumul mare al comenzilor la un anumit moment, poate fi usor demontata. Experienta a demonstrat, fara putinta de tagada, ca firmele care nu comunica si nu ofera informatii detaliate despre activitatile curente au sanse maxime de a fi eliminate rapid de pe segmentele unde activeaza. Asemenea cazuri au aparut deja in Romania, insa esecul a fost pus pe seama dificultatilor generate de recesiune si nu a provocat ingrijorare la nivelul departamentelor de marketing. Ignorarea acestui pericol depaseste, din punct de vedere al impactului, cele mai neinspirate decizii de management. Pana la urma, in economia de piata, comunicarea (reala si realizata in mod profesional) reprezinta un aspect indispensabil, fara de care derularea activitatii, in conditii de maximizare a profitabilitatii, devine imposibila.
|