Datele biroului european de statistica, aferente intervalului ianuarie-decembrie 2013 si codului PRODCOM „Usi din aluminiu, ramele acestora, ferestre din aluminiu, tocuri si cercevele din acelasi material”, confirma faptul ca valoarea productiei interne din Romania – si cantitatea aferenta – sunt inferioare potentialului real al pietei autohtone de profil. Interesant este si faptul ca, daca se ia in calcul nivelul valoric estimat al livrarilor de ferestre si usi din aluminiu, rezultat ca urmare a cumulului valorii productiei interne cu importurile, din care s-au eliminat exporturile, piata romaneasca de profil nu depaseste 17,13 milioane de euro, fiind depasita la acest indicator de cea din Letonia (19,19 milioane de euro) si surclasand state precum Slovenia (14,89 milioane de euro) sau Grecia (11,2 milioane de euro), grav afectata de recesiune. Mai precis, in 2013 productia interna oficiala de tamplarie din aluminiu (care – la fel ca si pe celelalte segmente - nu ia in considerare activitatea nefiscalizata) se cifreaza la 40,21 milioane de euro (pentru 199.633 de unitati), importul plasandu-se la 6,18 milioane de euro (415.465 de bucati), iar exportul la 29,26 milioane de euro (sau 717.910 bucati). Dupa cum era de asteptat, din punct de vedere exclusiv al indicatorului valoric al productiei interne (PRODVAL) si al celui cantitativ (PRODQNT), Italia reprezinta cea mai mare piata a Uniunii Europene, cu 2,39 miliarde euro si 5,87 milioane de unitati in 2013, fiind urmata de Franta (2,19 miliarde euro pentru un numar nedeclarat de bucati), Germania (1,76 miliarde euro si 3,36 milioane de unitati), respectiv Marea Britanie (1,18 miliarde euro si 1,68 milioane de bucati). La polul opus se situeaza Slovacia, cu 24,51 milioane de euro si 80.770 de unitati, Ungaria (32,48 milioane de euro si 571.739 de bucati) si Lituania (8,8 milioane de euro si 31.350 de unitati). In cadrul UE-28, productia de tamplarie din aluminiu a statelor membre a insumat, anul trecut, 10,51 miliarde euro, suma corespunzatoare unei cantitati de 31,85 milioane de ferestre si usi, importul fiind de 97,54 milioane de euro (3,39 milioane de unitati), iar exportul de 311,8 milioane de euro (2,22 milioane de bucati). Din informatiile prezentate de Eurostat rezulta ca Romania este un exportator net si pentru astfel de produse, insa o neclaritate persista in ceea ce priveste nivelul cantitativ declarat (circa 0,71 milioane de bucati), neacoperit din productia interna plus importuri (insumand, impreuna, circa 0,61 milioane de bucati), ramanand o diferenta neexplicata de 102.812 unitati. Totusi, pentru ca producatorii autohtoni de tamplarie din aluminiu sa-si diversifice pietele comunitare de export, merita precizat statele in care valoarea importului a fost, anul trecut, semnificativa, respectiv Germania (cu 92,37 milioane de euro si 2,17 milioane de unitati), Marea Britanie (84,54 milioane de euro si 2,26 milioane de bucati), Austria (70,61 milioane de euro si 446.813 unitati) – piata in cadrul careia sunt preferate produsele cu valoare adaugata mare sau pentru aplicatii speciale, ca de altfel si in Belgia (30,85 milioane de euro si 168.260 de unitati), respectiv Italia (21,8 milioane de euro si 372.721 de bucati), Suedia (20,14 milioane de euro si 165.725 unitati), Olanda (16,5 milioane de euro si 340.865 bucati) si altele. Pentru informatii suplimentare,
click aici!