Fereastra - Portal de afaceri - revista de specialitate pentru furnizorii de sisteme si producatorii de tamplarie din PVC, Aluminiu si lemn stratificat cu geam termoizolant. Aici gasiti informatii utile despre: ferestre, usi, pereti cortina, termopane, geam termopan, etc.

Fereastra
Miercuri, 24 Aprilie 2024
Hilti
Home - Stiri - Punct de vedere - PROGNOZE pe termen scurt si mediu. Nimic despre Covid-19
PROGNOZE pe termen scurt si mediu. Nimic despre Covid-19
Punct de vedere Publicat de Ovidiu Stefanescu 09 Apr 2020 11:47
Doua decenii. Aceasta este experienta organizatiei noastre in analiza sectorului local de tamplarie termoizolanta. Probabil ca pare putin, raportat la alte piete, in special cele dezvoltate din Europa Occidentala, unde domeniul respectiv are o istorie de peste o jumatate de secol, insa mai mult de atat nu s-a putut la noi. In tot acest timp, au fost intoarse pe toate partile datele relevante disponibile, indiferent ca au provenit de la Directia Generala a Vamilor, Institutul National de Statistica, Comisia de Prognoza, Eurostat etc. sau au fost culese de operatorii nostri direct de la producatori. Volumul de informatie cumulata este urias, chiar daca o mare parte din acesta s-a diluat prin aplicarea unor metode statistice specifice, care au urmarit conturarea tendintei centrale si eliminarea datele aberante.
Acest preambul are rolul de a sublinia ca, cel putin la momentul actual, singurele date credibile si verificate sunt cele colectate de echipa Fereastra in cei 20 de ani de activitate. In perioada respectiva, evolutia pietei de profil a fost departe de a putea fi considerata liniara, inregistrand succesiv sincope, cresteri conjuncturale, paliere de saturatie etc. Relevanta din toate punctele de vedere este depresiunea din 2009 – 2010, cand, printr-o conjunctura nefericita legata de un moment electoral prost plasat, Romania a intarziat cu aproape un an implementarea unor masuri dure de austeritate (nu ca alte state ar fi fost mai harnice), ceea ce, in cazul unei economii atat de debile cum este a noastra, a facut ca declinul generat de criza financiara internationala de la finele lui 2008 sa se intinda pe o perioada dubla decat ar fi fost normal.
Concret, o piata in crestere accelerata, cu o valoare de circa 1,3 miliarde euro a consemnat un declin de aproape 70%!!! Aceasta realitate nu mai poate fi asimilata unei incetiniri, ci unui colaps. Probabil ca imaginea respectiva – sumbra - mai persista in amintirile unora. Practic, aceasta este singura experienta in domeniul ciclicitatii economice pe care fragila industrie analizata o detine la momentul actual. Din motivul respectiv multi au tendinta de a compara cele doua momente de scadere despartite de mai bine de un deceniu si de a se gandi ca si dezechilibrul actual va fi similar sau asemanator din punct de vedere al efectelor si duratei.
Bazandu-ne pe experienta noastra si analizand toate datele de care dispunem, putem afirma ca nu se va intampla asa. Primul motiv este acela ca in 2008 am avut de-a face cu o criza financiara, declansata in SUA si preluata ulterior in Europa, care a avut doua cauze majore: strategia de creditare cunoscuta sub numele de „sub-prime” (constand in acordarea de credite imobiliare unor debitori fara bonitate, care la momentul de maxima presiune au declarat incapacitatea de plata, iar sumele datorate s-au „topit” in bugetele publice), respectiv reglementarea deficitata a pietei de valori mobiliare, in special NASDAQ, care a permis proliferarea tranzactiilor cu titluri derivate (vezi ecranizarea „The Wolf of Wall Street”). Dezechilibrele financiare s-au reflectat rapid in piata monetara si ulterior in economia reala, obligand FED si BCE la masuri extreme (tiparirea masiva de moneda, practicarea unor dobanzi negative etc.). Pe vremea aceea, antreprenorii romani nu beneficiau de experienta in gestionarea unor astfel de dezechilibre, iar efectele s-au vazut.
Criza actuala este net diferita. Din punct de vedere valoric, piata nu a reusit nici dupa un deceniu sa revina la punctul maxim din 2008, in prezent situandu-se la mai putin de un miliard de euro. Ceea ce este specific la momentul actual este ca aproximativ un sfert din incasari vin din exterior, Romania ajungand pe pozitia a doua in Europa dupa Polonia in clasamentul exportatorilor de tamplarie termoizolanta. In conditiile intreruperii bruste si violente a rutelor continentate de transport (un veritabil sistem circulator al economiei comunitare), aceasta resursa importanta a fost complet obturata.
Nu trebuie uitat un aspect foarte important: cauza crizei actuale este reprezentata de o epidemie virala si nu de factori obiectivi ai sistemului economic. Asta inseamna ca fluxurile vor fi reluate imediat dupa ce elementul perturbator va fi eliminat. S-a intamplat deja in China, unde peste 90% din productie a fost reluata, iar intarzierile la livrarea comenzilor catre partenerii externi nu depasesc 4 saptamani. Impactul Covid-19 este similar unei furtuni de vara, de o violenta extrema, dar care este de scurta durata.
Se observa deja ca toate statele europene negociaza cu producatorii industriali de calibru reluarea operatiunilor pe parcursul lunii aprilie, pentru Romania cel mai probabil un fenomen similar urmand sa aiba loc in curand si sa se concretizeze prin relansarea activitatii la inceputul lui mai. Asta inseamna ca pauza, totala sau partiala, nu depaseste, nici in cazul tarii noastre, o luna si jumatate. Desigur, se poate argumenta ca respectiva sincopa s-a situat intr-un moment nefavorabil, chiar la inceputul sezonului de vanzari, care coincide cu prima parte a celui de-al doilea trimestru. Este adevarat, dar singurul efect va fi acela ca, in 2020, nu vor mai fi posibile cresteri ale performantei financiare, la limita companiile mai afectate urmand sa consemneze scaderi de cel mult 5%.
Nu este un capat de tara, iar diferentele respective ar putea fi compensate printr-o activitate sustinuta in vara si in toamna, cu atat mai mult cu cat pentru acest se prefigureaza o pauza fortata a concediilor care ar determina existenta unei cererii consistente in lunile iulie si august. Din motivele enumerate mai sus, cifra totala de afaceri din domeniu nu va avea mult de suferit, scaderea din acest an totalizand cel mult 5%. Schimbarea va aparea insa in alt plan, iar aceasta se va reflecta cu siguranta in strategiile firmelor din bransa. Este vorba despre modificari semnificative ale comportamentului de cumparare. Clientii, marcati de socul coronavirusului, vor avea o alta abordare atat in ceea ce priveste caracteristicile tehnice (in special etanseitatea), cat si pretul. Aplicand principiul „sunt prea sarac ca sa-mi cumpar lucruri ieftine”, multi vor analiza mai bine ofertele, evitand atat chilipirurile (percepute acum ca o risipa), cat si produsele cu un pret care nu justifica functionalitatea unei ferestre. Cu alte cuvinte, exista o probabilitate foarte mare ca cererea sa se concentreze pe zona centrala a ofertei (produse standard, livrate la pret mediu, cu dotari tehnice bune si foarte bune). De asemenea, oamenii vor solicita garantii in ceea ce priveste montajul, pentru a se asigura ca produsele achizitionate le ofera nivelul de protectie asteptat.
Translatat in bugetele companiilor, acest comportament se va concretiza prin mentinerea incasarilor la cotele actuale (probabil cu mici scaderi in 2020), dar cresterea costurilor, prin adaugarea cheltuielilor de instalare, a salariilor pentru un personal mai bine calificat etc. In ceea ce priveste digitalizarea, paradigma nu s-a schimbat, impunand eforturi financiare suplimentare de adaptare, integrare a sistemelor si utilajelor in retele IoT si altele. Calificarea permanenta a angajatilor reprezinta o alta cerinta obligatorie intr-o piata in care consumatorul va fi cu adevarat rege.
Pe scurt, estimam ca pe termen mediu si lung, piata locala de tamplarie termoizolanta se va mentine pe un trend ascendent (cu cresteri medii anuale cuprinse intre 5% si 10%, care vor duce vanzarile din 2025 la 1,5 miliarde euro), oferta se va reorienta preponderent (90%) spre segmentul produselor standard, montajul profesional va deveni obligatoriu, marjele de profit se vor reduce pana intr-o plaja normala pentru activitati de productie (circa 10% - 15%), oferta de tamplarie se va focaliza in zona celor mai importanti 20 de producatori locali, celelalte companii urmand sa devina dealeri/montatori.
Pana la urma, nu este nimic apocaliptic in asta, ci doar o evolutie fireasca, dupa un model bine conturat si experimentat in Europa de Vest, dar in care competitorii locali beneficiaza de avantajul ca au la dispozitie toate elementele tehnologice si de know-how pentru a concura cu sorti de izbanda cu mult mai experimentatii omologi occidentali. Reteta succesului include, asadar, adaptarea rapida la cerintele noii revolutii industriale, orientarea catre client si promovarea unor produse performante, la un pret corect.
 
TSV
SISECAM
rehau
ABONARE REVISTE
Editia
MARTIE/APRILIE 2024!
- pe site -
 

Autentificare

hospice doneaza
simonswerk left