ANALIZA: Trendul ascendent se intensifica pentru industria vitrajelor |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 25 Mai 2016 07:18 |
Anul trecut, in cadrul a sapte piete europene semnificative - si, astfel, relevante pentru intregul continent - s-a remarcat o crestere de +1,6% a vanzarilor de sticla/ geam termoizolant folosit la ferestre si fatade, pe fondul unei sporiri moderate (evaluate la +2,8%) a volumului lucrarilor de constructie a imobilelor nerezidentiale (mai ales a celor cu functiuni de birouri si comerciale), dupa cum se arata in cadrul unei cercetari definitivate recent de expertii Interconnection Consulting Group. Pe termen scurt, trendul ascendent al industriei de vitraje arhitecturale se va intensifica, din punct de vedere valoric fiind prevazute rate de majorare estimate la +4,3% in 2016, respectiv +5% in 2017.
„Sectorul de profil din tarile cercetate (Germania, Italia, Spania, Franta, Marea Britanie, Polonia si statele din Peninsula Scandinava) are caracteristici diferite, de la o zona la alta. Primele trei piete ca importanta in ceea ce priveste comenzile de geam termoizolant utilizat la fabricarea ferestrelor si sticla arhitecturala pentru pereti cortina raman cele din Germania (cu o pondere de 29,6% din total), Marea Britanie (26,5%) si Polonia (12,2%), operatorii din cadrul acestora reusind sa-si majoreze vanzarile in precedentele 12 luni. In timp ce, anul trecut, in Polonia si Germania saltul incasarilor s-a dovedit a fi moderat (+2,4%, respectiv +1,8%), in Marea Britanie s-a constatat o majorare cantitativa de +4,9% si una valorica de +17,2%, pe fondul cresterii extensive din ramura de constructii. Totusi, in tara respectiva, aprecierea lirei sterline in raport cu euro a constituit premisa principala de crestere a vanzarilor de vitraje arhitecturale”, se arata in cadrul studiului.
Imbunatatire neta a vanzarilor in cele mai multe tari analizate
Conform cercetarii, in cazul celor mai multe tari analizate, industria specializata a beneficiat de o imbunatatire neta a rezultatelor financiare, in anumite state situatia a continuat sa fie dificila in 2015. Cu toate acestea, de exemplu, in Spania, anul trecut a reprezentat un moment-cheie, deoarece, pentru prima data dupa declansarea recesiunii, s-a constatat o stabilizare a comenzilor, insa la un pret redus, diminuarea cantitativa fiind de numai -0,2%. Dupa traversarea primei parti a anului in curs, pe piata spaniola au aparut deja primele semnale ale stabilirii unei tendinte de crestere sustenabila, pe termen lung, pentru intervalul 2014-2018 fiind prognozat un indice anual de crestere compozita CAGR de +4,5%. „In Franta si Italia, totusi, anticipam o continuare a contractiei pietei, cel putin in 2016, dupa ce in 2015 scaderile au fost -2,2% si -3,5%. Producatorii de profil din ambele state vor experimenta, insa, o recuperare usoara in 2017, cand in Italia va avea loc un salt cantitativ de +1%, iar in Franta de +0,1%, ca volum. Tarile scandinave (Finlanda, Suedia, Norvegia si Danemarca) au consemnat in 2015 un declin de -0,8% al vanzarilor de vitraje arhitecturale, datorita fenomenului de deflatie din bransa, insa, cantitativ, s-a constatat o majorare de +1%, iar pe termen mediu se previzioneaza ca o cerere mai mare va avea cu siguranta repercusiuni asupra cresterii pretului”, avertizeaza autorii studiului.
Sticla float ramane predominanta
Ca structura a cererii, analistii Interconnection au explicat ca, in tarile studiate - si, in consecinta, in toata Europa, productia de ferestre continua sa fie principala activitate ce genereaza comenzi de vitraje arhitecturale (cu 45,9%), pe pozitia secunda din acest punct de vedere plasandu-se executia de pereti cortina (25,3%), a carei cota se afla in crestere. „Intre anii 2014 si 2018 consideram ca, pe segmentul fatadelor cortina, majorarea cantitativa a comenzilor de sticla va fi de +8,6% pe an. De asemenea, o dinamica deosebita va fi inregistrata de livrarile efectuate pentru fatade duble (double-skin sau cu o cavitate inchisa), care actualmente au o contributie de 9%, respectiv in cazul vitrajelor pentru zona de parapet (8,2% din total). Cu toate ca in ultimul timp furnizorii promoveaza tot mai intens sortimente cu proprietati avansate (cum ar fi cele de control solar), sticla float ramane predominanta pe segmentul arhitectural, cu o pondere de 82,6%. Mai mult, structura de oligopol a industriei favorizeaza marii producatori de vitraje, care isi consolideaza pozitia in Europa. Dupa cum se cunoaste, fabricarea sticlei float reprezinta o activitate consumatoare de capital si pentru care se impune angajarea de personal cu un grad inalt de calificare. Aceste caracteristici determina ca accesul pe piata al unor intreprinderi specializate, nou-infiintate, dar fara expertiza si renume in domeniu, sa fie extrem de dificil, daca nu aproape imposibil”, se mai arata in studiul Interconnection.
„De altfel, se constata cu usurinta ca, inclusiv pe plan global, exista un numar limitat de producatori internationali de mari dimensiuni care sa conteze in industria sticlei arhitecturale. In Uniunea Europeana, numai sapte companii au posibilitatea de a fabrica sticla float, ceea ce consolideaza structura de oligopol, caracterizata insa printr-o competitie acerba in planul preturilor si prin strategii agresive de marketing. Alternativele la sticla pentru constructii nu sunt atat de des utilizate pentru a periclita pozitia fabricantilor de talie mondiala, astfel incat puterea de negociere a partenerilor de afaceri (producatori de geam termoizolant sau de tamplarie, executanti de fatade cortina etc.) este sensibil diminuata. Insa, schimbarea se observa in planul noilor tehnologii din domeniu, sortimentele inovatoare lansate pe piata fiind mult mai performante decat cele traditionale, de tip float. Acesta este cazul vitrajelor duble sau chiar a celor cu trei foi de sticla, destinate inlocuirii celor simple. Doar prin simplul proces de inlocuire a ferestrelor ce au o singura foaie de sticla cu ansambluri ce au vitraje termoizolante cu doua foi se dubleaza, virtual, cantitatea de geam ce poate fi comercializat pe acest segment”, a concluzionat Olha Henyk, autoarea studiului.
***
Ca de obicei, analiza companiei austriece de cercetare a pietei include doua diagrame relevante pentru industria europeana de vitraje arhitecturale, indicand atat evolutia estimata pe termen scurt, cat si structura cererii. Astfel, daca anul trecut a fost stabilit ca un moment de referinta pentru piata din statele analizate, cu vanzari cantitative de 67,55 milioane mp, in valoare de 5,21 miliarde euro, in 2016 se va ajunge la 69,26 milioane mp si la 5,43 miliarde euro. Pentru intervalul 2014-2018, indicii compoziti CAGR ar putea indica o crestere cantitativa de +3,4% si una valorica de +6,3%, ca urmare a promovarii unor sortimente inovatoare. De asemenea, ca domenii de aplicabilitate, anul trecut, sticla in constructii s-a utilizat pentru ferestre (45,9%), pereti cortina (25,3%), fatade duble (9%), elemente pentru zona de parapet (spandrel), cu 8,2%, precum si in cazul luminatoarelor (4,4%), la sistemele speciale transparente de protectie impotriva apei pluviale, montate la fatade (4,2%), respectiv la fatadele speciale cu ferestre interconectate (constructii de tip „window ribbon”), ce au o pondere de 3%. Informatii suplimentare, la www.interconnectionconsulting.com
|