DECEUNINCK: Programul ambitios de investitii continua sa se aplice |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 24 Aug 2017 18:40 |
Oficialii grupului Deceuninck au anuntat ca, in semestrul intai al anului in curs, corporatia a consemnat o stabilizare a indicatorului profitabilitatii REBITDA, in pofida unor efecte adverse date de fluctuatiile cotatiei materiilor prime si ale cursului de schimb valutar. Chiar si in aceste conditii, programul ambitios de investitii continua sa se aplice, inclusiv pe fondul unei sporiri relativ solide a livrarilor din punct de vedere valoric, de +2,6% in intervalul analizat, comparativ cu perioada similara din 2016. De asemenea, cursul de schimb nefavorabil (caracterizat, printre altele, printr-o depreciere de -20,8% a lirei turcesti) a fost compensat partial de cresterile de pret, iar managerii holdingului noteaza parcursul deosebit al vanzarilor din SUA si cresterea comenzilor din Europa Centrala, in pofida unor conditii politico-economice provocatoare, consemnate in Turcia si Federatia Rusa, precum si in absenta unor livrari pentru proiecte punctuale, derulate anul trecut in Europa de Vest, care au modificat baza de raportare si, evident, nu s-au mai repetat.
In contextul descris anterior, potrivit unui comunicat al corporatiei, dat recent publicitatii, vanzarile nete consolidate din ianuarie-iunie 2017 s-au cifrat la 338,7 milioane de euro, fiind mai mari cu +2,6% raportat la perioada similara din 2016, cu o stabilizare (-0,8%) a volumului cantitativ, un impact negativ de -4,7% al cursului de schimb valutar si cu unul pozitiv, de +8,1%, dat de ajustarea pretului si de structura sortimentelor furnizate. „Am marcat un progres relativ optim in prima jumatate a acestui an, cu majorari peste asteptari in America de cord si centrul Europei, in timp ce ne-am confruntat cu diverse conditii economice adverse in Turcia. In pofida cresterii costului cu materiile prime (mai ales ca pretul mediu din UE pentru S-PVC a sporit cu +15,4%, la 1.109 euro pe tona), precum si a cheltuielilor legate de implementarea anumitor proiecte strategice, am fost capabili sa obtinem rezultate solide. Datoria financiara neta s-a redus usor, de la 109,1 milioane de euro la 108,3 milioane de euro, dar trebuie avut in vedere faptul ca grupul Deceuninck a investit semnificativ in ultimele 12 luni (circa 71 de milioane de euro, dublu fata de media anuala istorica) in inovare, cresterea capacitatii si majorarea eficientei operationale, toate acestea fiind finantate prin intermediul fluxului operational de lichiditati si prin optimizarea capitalului de lucru. Si in continuare se deruleaza proiecte strategice, iar mutarea anumitor unitati la noul centru industrial Menemen din Turcia s-a finalizat cu succes. Actualmente, se construieste o unitate de extrudare in Columbia (America de Sud), care va deveni operationala in trimestrul al patrulea din 2017. In acelasi timp, am implementat sistemul informatic SAP, partial, in Europa de Vest”, a declarat Francis van Eeckhout, CEO al Deceuninck Group.
In ceea ce priveste perspectivele pe termen scurt, managerul estimeaza ca in 2017 este posibila inca o crestere a cifrei de afaceri, in continuarea celei din 2016, bazata pe lansarea de produse inovatoare si pe asigurarea unor servicii superioare calitativ clientilor actuali si celor potentiali. Totusi, se anticipeaza efecte adverse date de sporirea continua a cotatiei materiilor prime si de fluctuatiile cursului de schimb, motiv pentru care conducerea corporatiei va implementa actiunile necesare menite sa restaureze nivelul de profitabilitate de-a lungul timpului. De asemenea, Deceuninck anunta ca nu a renuntat la fuziunea programata intre entitatile din Turcia, Ege Profil si Pimas, ce reprezinta ultimul pas al integrarii Pimas, dupa achizitia din 2014. Acest proces se va finaliza la sfarsitul anului in curs, dar, fiind conceput ca o tranzactie intra-grup, nu va avea niciun impact material asupra situatiilor financiare consolidate ale Deceuninck.
Principalele rezultate, consemnate tot in Turcia si tarile emergente
Perioada analizata a insemnat o consolidare a noii paradigme a afacerilor grupului, ce nu se mai realizeaza majoritar in vestul Europei, ci mai ales in Turcia si statele emergente, in pofida dificultatilor social-politice din zona. In ceea ce priveste activitatea din Europa Centrala si de Est - CEE (inclusiv Germania), rezultatele anuntate pentru primul semestru a.c. au confirmat transformarea trendului negativ initial intr-unul pozitiv, mai ales ca, spre deosebire de anii 2015 si 2016, in aceasta regiune, ca si in SUA plus Canada, s-au consemnat singurele majorari ale vanzarilor. Astfel, in spatiul CEE, inclusiv Germania, livrarile din intervalul analizat au sporit, ca valoare, cu +6,2%, pana la 81,1 milioane de euro (fata de 76,4 milioane de euro in primul semestru din 2016). Conducerea concernului explica aceasta situatie prin faptul ca, in principiu, cresterea cantitativa puternica a livrarilor din Cehia, Polonia si statele balcanice, sustinuta de dezvoltarea generala a pietei in tarile respective, a fost doar partial influentata negativ de scaderile din Rusia, ce sunt inerente declinului celei mai importante si mai mari piete a regiunii. Interesant este insa faptul ca impactul pozitiv al cursului de schimb (+3,8%) a fost dat tocmai de aprecierea puternica a rublei (+20% fata de ianuarie-iunie 2016).
In perioada analizata, in Europa de Vest a avut loc o scadere a incasarilor (-3,2%), la 91,7 milioane de euro (comparativ cu 94,7 milioane de euro din ianuarie-iunie 2016), ceea ce se explica mai ales printr-un regres al livrarilor cantitative, ca urmare a absentei unor proiecte unice, finalizate in 2016. Vanzarile mai mari din Spania si Italia, precum si rezultatele de exceptie ale noilor afaceri cu sisteme din aluminiu si echipamente de ventilare au fost anulate de diminuarea cifrei de afaceri din Franta si de deprecierea lirei sterline (-10%, comparativ cu semestrul intai din 2016). In vestul Europei, cotatiile mai mari ale materiilor prime, precum si fluctuatiile valutare continua sa fie compensate prin majorari de pret ale produselor corporatiei, concomitent cu o renuntare in etape la sortimentele nerentabile. Pentru America de Nord s-a evidentiat un salt de +15,2%, pana la 64,4 milioane de euro (de la 55,9 milioane de euro in perioada similara din anul anterior), intrucat Deceuninck North America (DNA) a reusit, prin cresterea calitatii produselor si serviciilor, sa atraga noi clienti, beneficiind si de un climat pozitiv in ceea ce priveste segmentele de constructii noi si de renovari. Cantitatile livrate s-au majorat astfel cu +7,5% (sau cu +13% daca se ia in calcul noua baza comparativa, generata de renuntarea, in ianuarie-iunie 2016, la afacerile cu produse tip „decking”), gratie dezvoltarii puternice a afacerilor si, respectiv, a pietei. De asemenea, vanzarile din America de Nord sunt influentate pozitiv de cresterile de pret ale sortimentelor comercializate, adaptarea efectuandu-se aproape instantaneu, prin indexarea automata a cotatiilor mai mari la rasina din PVC, precum si de un mix favorabil de produse.
In fine, dar nu in ultimul rand, in Turcia si tarile emergente s-a constatat, inca o data, cea mai semnificativa cifra de afaceri pentru Deceuninck, in pofida scaderii de -1,6%, care a adus vanzarile la 101,5 milioane de euro (fata de 103,2 milioane de euro), ceea ce a facut ca aceasta regiune sa ramana, totusi, cea mai importanta pentru grup, cu vanzari ce le-au depasit din nou pe cele din vestul Europei, care constituie in mod traditional principala piata de referinta a Deceuninck. Totusi, trebuie precizat ca acest nivel include si cifra de afaceri a liderului pietei din Turcia, Pimas (Pimapen). In pofida problemelor provocatoare ale pietei din Turcia si a diminuarii cu -2,2% a cantitatilor de sisteme Deceuninck comercializate, gratie produselor de inalta calitate, serviciilor si renumelui marcii in Turcia, precum si unei activitati relativ bune pe pietele emergente (preponderent in America de Sud), scaderea a fost compensata partial prin cresterea pretului si prin aportul mixului de produse (+18,9%). Dar aceste masuri nu au putut contracara in totalitate efectul negativ al deprecierii lirei turcesti (de -18,3%), mai ales ca aceasta s-a devalorizat cu -21% fata de semestrul intai din 2016, coroborat, de asemenea, cu majorarea cotatiei materiilor prime.
Eforturile privind mentinerea rentabilitatii corporatiei au avut, astfel, efectul scontat, indicele REBITDA fiind in valoare de 32,7 milioane de euro (+0,6% comparativ cu 32,5 milioane de euro in ianuarie-iunie 2016) si reprezinta 9,7% din vanzari, fata de 9,9% in perioada similara si anterioara de raportare. Aceasta situatie a fost posibila pentru ca deprecierea unor monede nationale fata de euro, pe pietele unde grupul isi mentine un grad ridicat de expunere, precum si sporirea cotatiei materiilor prime, respectiv costurile unice ale implementarii partiale a SAP in vestul Europei, respectiv ale mutarii in noul centru industrial din Menemen - Turcia au fost compensate de cresterea preturilor de comercializare, de scaderea costului financiar aferent unor debite si de eficienta operationala. In schimb, taxele mai mari cu deprecierea, din cauza nivelului sporit al investitiilor, precum si renuntarea la afacerile cu produse tip „decking” din SUA au facut ca, pe baze de raportare anuale, insa neajustate prin eliminarea aportului de capital consemnat dupa vanzarea afacerilor „decking”, profitul net din primul semestru al lui 2017 sa se cifreze la 8,2 milioane de euro, in scadere fata de cele 13,1 milioane de euro din ianuarie-iunie 2016.
***
Cu 3.600 de angajati (in urma preluarii Pimas), concernul Deceuninck, specializat in extrudarea de sisteme din PVC pentru tamplarie termoizolanta si in fabricarea altor materiale de constructii, are subsidiare (15 unitati de productie, integrate pe verticala, respectiv 21 de centre logistice) in 19 de tari din intreaga lume, coordonand, mai precis, unitati industriale de fabricatie in America de Nord si de Sud, Europa (inclusiv Rusia si Turcia), precum si in Asia. Totodata, controleaza numeroase puncte de vanzari in 91 de tari ale lumii, prin intermediul carora deserveste mai mult de 4.000 de clienti. Potrivit managerilor sai, corporatia, fondata in anul 1937, se afla in randul primilor trei producatori mondiali de profile din PVC si materiale compozite pentru ferestre si usi, elemente destinate amenajarilor exterioare, precum si produse pentru acoperisuri, fatade si aplicatii de interior. In 2013, vanzarile consolidate s-a situat la 536,5 milioane de euro, cu un rezultat net pozitiv de 8,4 milioane de euro, iar in 2014 indicatorii respectivi s-au plasat la 552,8 milioane de euro si 10,5 milioane de euro, pentru ca in 2015 sa se ajunga a 644,5 milioane de euro si 13,3 milioane de euro, iar la nivelul lui 2016 sa se raporteze 670,8 milioane de euro si 20,9 milioane de euro. Corporatia este reprezentata in tara noastra de subsidiara Deceuninck Romania, din Capitala (societate cu 12 angajati), care, potrivit celor mai recente date oficiale, a consemnat in 2015 o cifra neta de afaceri in valoare de 22,82 milioane de lei (+8,05%), in conditii de profitabilitate, iar in 2015 s-a remarcat printr-un rulaj de 21,12 milioane de lei (+22,22%), realizat tot cu 12 salariati, dupa ce in 2014 a raportat 17,28 milioane de lei (-12,15%), iar la nivelul lui 2013 vanzarile au fost de 19,67 milioane de lei (+0,56%), in timp ce in 2012 incasarile s-au situat la 19,56 milioane de lei, reprezentand o crestere de +21,95% fata de anterioarele 12 luni. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|