PPTT depune eforturi sustinute pentru reprezentarea optima a intereselor bransei |
Producatori de tamplarie Publicat de Ovidiu Stefanescu 01 Mar 2021 06:06 |
Cu o istorie marcata de provocari, dificultati, dar si reusite remarcabile, pe parcursul careia organizatia si-a pus puternic amprenta asupra dezvoltarii bransei de ferestre din Romania, Patronatul Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta (PPTT) se pregateste de aniversarea a doua decenii de activitate. Experientele din aceasta perioada, ce se suprapune, pana aproape de identitate, cu dezvoltarea industriei locale de profil, nu au fost intotdeauna pe masura asteptarilor celor cativa entuziasti care au pornit la un drum atat de anevoios, insa rezultatele obtinute in ultima perioada sunt in masura sa incununeze eforturile deosebite din ultimii 20 de ani. Fara a beneficia de o traditie patronala solida, cum este cea din statele dezvoltate ale Europei, ce faciliteaza purtarea dialogului tripartit guvern - patronat - sindicate in conditii optime pentru detinatorii de capital care sunt principalii sustinatori ai bugetelor publice, PPTT a reusit sa depaseasca toate obstacolele si, de pe pozitia sa de membru fondator al Federatiei Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC), sa contribuie in mod direct la obtinerea unor avantaje nete pentru membrii sai, prin aplicarea Ordonantei de Urgenta nr. 114/2018.
Standardizare, certificare a companiilor, specializare a angajatilor
Desigur, acesta a constituit doar punctul culminant al unei agende pline, de altfel, de performante notabile, daca ar fi amintite doar contributia semnificativa la procesele de standardizare nationala, europeana si internationala prin calitatea de membru al asociatiei nationale de standardizare ASRO (care s-a concretizat prin participarea la activitatea unor comisii de specialitate, elaborarea de ghiduri de bune practici in domeniul tamplariei termoizolante si a unor manuale de instructiuni pentru montajul produselor de sticla in constructii, stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor prin HG nr. 622/2004, monitorizarea legislatiei nationale etc), certificarea calificarii tehnico-profesionale a operatorilor economici din domeniu, realizarea de specializari si perfectionari pentru angajati, participarea la proiecte majore finantate din fonduri europene (cum ar fi BUILD UP Skills QualiShell sau proiectul „Califica-te! Da-ti o sansa la o viata mai buna!”) etc. De asemenea, PPTT a stabilit relatii de colaborare cu asociatii similare din Ungaria (M.M.A.E.), Germania (V.F.F.) si Franta (FFPV), pentru realizarea unor schimburi reciproce de experienta, care sa asigure reprezentarea in conditii optime a intereselor membrilor patronatului.
Adaptare rapida la restrictiile impuse de criza sanitara
Pandemia a insemnat, inclusiv pentru organizatia patronala din Romania, o reala provocare, prin dimensiunile greu de anticipat ale efectelor negative exercitate asupra industriei de profil, careia i-a afectat, in mod direct, rezultatele atat pe plan national, cat si international. „Criza sanitara pe care o traversam in prezent a avut, desigur, un impact direct asupra activitatilor specifice pe care le desfasuram in mod curent, prima modificare majora generata de acest eveniment neprevazut concretizandu-se prin obligativitatea pastrarii distantei fizice. Acesta a dus la anularea conferintelor si workshop-urilor noastre, care, pe langa aspectul de informare cu privire la noutatile tehnice, tehnologice si legislative, au avut inclusiv o importanta latura de comunicare, reflectata in interrelationarea dintre membrii patronatului si reprezentantii altor companii care au luat parte la evenimentele respective. De asemenea, au fost sistate majoritatea vizitelor la firmele de profil care fac parte din PPTT, precum si la potentialii membri ai patronatului. In acest context special, am optat pentru aplicarea solutiilor online de videoconferinta, pentru a asigura intalnirile respective, precum si sedintele Consiliului Director al PPTT”, a aratat Valentin Petrescu, presedinte al patronatului. De asemenea, PPTT si-a intensificat prezenta pe cele mai populare platforme online de afaceri si socializare, acestea constituindu-se in instrumente utile si eficiente, capabile de a facilita comunicarea intr-o perioada marcata de restrictii, incertitudine si lipsa de vizibilitate.
Propuneri concrete pentru sustinerea firmelor in perioada pandemiei
„Suntem convinsi ca am reusit sa ne sustinem in mod adecvat membrii afectati de masurile de carantina, in acest sens avand un aport direct la modificarile legislative realizate cu ocazia pandemiei si la masurile exceptionale stipulate in decretul privind instituirea starii de urgenta’’, a subliniat Lőrincz Barnabás, director executiv al patronatului. Contributia respectiva s-a concretizat prin:
modificarea articolului XI din decret si extinderea domeniilor pentru care a fost emis certificat de situatii de urgenta, permitand, astfel, plata indemnizatiilor in conditiile diminuarii incasarilor sau veniturilor aferente lunii anterioare depunerii certificatului, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor sau veniturilor din perioada ianuarie - februarie 2020;
simplificarea sistemului de emitere a certificatului de situatii de urgenta (CSU) si modificarea sistemului de plata a somajului tehnic, astfel incat angajatii sa nu fie nevoiti sa plateasca aceste indemnizatii si sa recupereze ulterior sumele respective;
extinderea obiectului de activitate al Casei Sociale a Constructorilor (CASOC), astfel incat sa asigure protectia salariatilor din activitatea de constructii si de producere a materialelor in perioada intreruperii activitatii din cauza starii de urgenta decretate la nivel national. Mai mult, CASOC asigura formarea profesionala continua a salariatilor din aceste sectoare de activitate.
Alte propuneri menite a limita efectele negative ale crizei medicale se refera, printre altele, la: acordarea de bonusuri de 10% pentru toate taxele platite la timp de catre firme; asigurarea unei discipline a platilor catre antreprenori si furnizori; definirea unor masuri care sa compenseze scaderea exporturilor; stabilirea unor directii clare de investitii pe termen scurt si mediu; urgentarea procesului de stabilire a normelor metodologice pentru OUG nr. 29/2020, prin stabilirea unor norme de creditare simplificate catre banci, care sa faciliteze accesarea creditelor de cat mai multe firme care au nevoie de capital de lucru sau investitii; accelerarea procedurilor de plata pentru lucrarile executate; sustinerea eforturilor de digitalizare a domeniului proiectarii; mentinerea facilitatilor oferite de OUG nr. 114/2018 pentru companiile din constructii etc. Toate acestea arata preocuparea PPTT pentru buna desfasurare a operatiunilor din domeniu si pentru sprijinirea intereselor companiilor active in bransa, care constituie veritabili piloni ai pactului european Green Deal la care tara noastra a aderat deja si in cadrul caruia ansamblurile performante de tamplarie termoizolanta au un rol major in limitarea transferului termic si, implicit, in anularea amprentei de carbon.
Demersuri pentru alocarea prioritara a resurselor catre eficientizarea energetica
„De asemenea, in colaborare cu alte noua asociatii profesionale si patronale importante din domeniul eficientei energetice a cladirilor, reprezentand sute de companii importante din Romania, precum si zeci de mii de specialisti din randul arhitectilor, inginerilor si auditorilor energetici, am cerut Guvernului Romaniei sa aloce minimum patru miliarde de euro pentru eficienta energetica a cladirilor din cele 30,5 miliarde pe care tara noastra le poate accesa cu ajutorul Planului de Redresare si Rezilienta care trebuie trimis Comisiei Europene in perioada urmatoare”, a mai mentionat directorul executiv al PPTT. Astfel, reprezentantii Asociatiei Auditorilor Energetici pentru Cladiri din Romania (AAEC), Asociatiei Inginerilor de Instalatii din Romania (AIIR), Asociatia Cluster pro-nZEB, Consiliului Roman pentru Cladiri Verzi (RoGBC), Energy Policy Group, Asociatiei QETICS, Ordinului Auditorilor Energetici din Romania (OAER), Patronatul Societatilor de Constructii (PSC) si Asociatiei pentru Promovarea Eficientei Energetice in Cladiri (ROENEF), alaturi de PPTT, au transmis autoritatilor un document ce include principalele sapte avantaje pe care o asemenea abordare le-ar genera - si anume: impactul major exercitat in economie de investitiile in eficientizare energetica (fiecare euro alocat returneaza alti 4 euro); generarea a 20.000 de noi locuri de munca pana in 2030; scaderea facturilor pentru populatie; sustinerea industriei nationale; respectarea angajementelor legale si politice asumate de Romania; reducerea considerabila a fenomenului de poluare; cresterea calitatii vietii, a confortului termic si acustic din locuinte. De altfel, Comisia Europeana (CE) a stabilit deja criteriile pentru alocarea acestor fonduri, conform carora 37% din sumele totale, echivaland cu 11,3 miliarde de euro, vor trebui cheltuite pentru proiecte de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera, pentru a raspunde cerintelor Green Deal. In prezent, cladirile reprezinta cel mai mare consumator de energie la nivel european, cu o pondere de 40%, precum si cea mai importanta sursa de emisii de gaze cu efect de sera (36% din total) - mai mult decat oricare alt sector economic.
Orientare spre digitalizare, concomitent cu continuarea proiectelor curente
Pentru perioada urmatoare, planul de actiune al PPTT a fost detaliat de Valentin Petrescu, acesta aratand ca „dorim sa punem accent pe aprobarea normativului C-47 referitor la vitrajele termoizolante si pe consultarea colectivului de elaborare al normativul P118-1 de protectie la incendiu. De asemenea, vom continua demersurile pentru certificarea companiilor din domeniu. In acest sens, vor fi realizate mai multe serii de materiale video in care vor fi detaliate problemele curente, pe care le vom identifica pe baza unor chestionare transmise membrilor. Pentru a ne adapta cat mai bine noii paradigme de comunicare digitala, vom realiza pagini oficiale ale organizatiei pe mai multe platforme moderne, cum ar fi Linkedin, Instagram si altele. Estimam ca actuala criza se va incheia, probabil, la sfarsitul anului in curs in Uniunea Europeana si celelalte tari dezvoltate din lume, respectiv in anul 2022 in restul tarilor de pe mapamond, prin utilizarea pe scara larga a vaccinurilor dezvoltate pentru a preveni SARS Cov-2. Activitatea PPTT se va orienta spre o mai mare utilizare a tehnologiei digitale in relatia cu membrii si cu autoritatile, concomitent regandind sistemul si modul de organizare a eventualelor evenimente pe teme supuse spre dezbatere membrilor, cu privire la legislatie sau alte subiecte de interes pentru acestia”.
|