Renovarile de cladiri publice vor impulsiona vanzarile de tamplarie pana in 2022 |
Producatori de tamplarie Publicat de Cosmin Dincu 24 Iul 2019 07:29 |
![]() Regiunea formata din Federatia Rusa si Ucraina constituie de departe cea mai semnificativa piata din CEE, cu o cota de 53% si cu un nivel de 17,6 milioane de unitati. Pentru 2019, pornind de la acest prag, se estimeaza inca un declin de -1,2%, iar pana in 2022 trendul descendent ar putea continua sa se manifeste, dar in acel moment prognozandu-se un punct de cotitura si o eventuala inversare a acestuia. Cea mai mare rata de crestere, in ultimul deceniu, s-a remarcat insa in tarile baltice, a caror piata de ferestre a beneficiat de dezvoltarea fara precedent a segmentului constructiilor rezidentiale si nerezidentiale, astfel incat, in general, zona baltica s-a remarcat printr-un salt de +7,6% anul trecut. In continuare, insa, se prognozeaza o ponderare a cresterii, intr-un ritm destul de rapid, estimandu-se un indice de majorare medie compozita CAGR de +1,4% pe an pana in 2022, dupa cum se precizeaza in cercetarea Interconnection.
„Tarile din grupul de la Visegrád (V4), Cehia, Polonia si Slovacia (exclusiv Ungaria, din motive metodologice) s-au remarcat anul trecut, in ceea ce priveste vanzarile de ferestre, printr-un salt de +4,2%, insa, ca urmare a unei incetiniri a activitatii de constructii, rata de crestere va fi moderata, cu un indicator CAGR de cel mult +1,4% pe an in perioada 2018-2022. Insa, in zona balcanica, se va mentine cursul actual de dezvoltare, cu un indice CAGR de +2,7% pe an pana in 2022. In fine, dar nu in ultimul rand, grupul de tari format din Ungaria, Romania, Bulgaria si Grecia s-a confruntat anul trecut cu un regres al sectorului de constructii noi, ce a determinat cel mult o stagnare a livrarilor de tamplarie, dar acesta a fost compensat de ratele semnificative de crestere in domeniul lucrarilor de reabilitare termica. Din acest motiv – si nu numai – rata de crestere medie anuala compozita a pietei regionale de ferestre se plaseaza la +2,3% in perioada de referinta”, se arata in studiul citat.
Ca tendinte, in functie de materialul utilizat, analistii Interconnection arata ca nivelul cel mai mare al cifrei de afaceri cumulate a producatorilor din estul Europei continua sa se raporteze in randul celor care realizeaza tamplarie din PVC (aproape 2,48 miliarde euro), iar rata de crestere CAGR pe acest segment va fi de +3% pana in anul 2022. Pe locul secund, se plaseaza ansamblurile din metal (aluminiu, otel), cu un nivel cumulat al cifrei de afaceri a producatorilor specializati de 1,03 miliarde euro si un indicator CAGR previzionat la +5,2%. Ca urmare a expansiunii segmentului constructiilor nerezidentiale in urmatorii ani, in cadrul carora tamplaria metalica se utilizeaza pe scara larga, la aceasta grupa de produse prognozele actuale indica o rata mai mare de crestere decat in cazul PVC-ului, dupa cum explica Laszlo Barla, autorul cercetarii. Segmentele pentru care se estimeaza, insa, majorari cu mult peste medie sunt reprezentate de cele ce integreaza ansambluri compozite, mai ales cele din aluminiu-lemn (+7,6%) si PVC-aluminiu (+6,6%). Ambele grupe de produse combina avantajul opticii deosebite a aluminiului cu confortul lemnului sau cu intretinerea usoara a PVC-ului.
„Si in regiunea CEE, sectorul de constructii rezidentiale este cea mai importanta piata de desfacere pentru fabricantii de tamplarie termoizolanta, cu o cota de 66,1% din punct de vedere al cererii. Totusi, acest domeniu se afla in stagnare, iar compensarea vine din partea constructiilor nerezidentiale (cu precadere, imobile de interes public), lucrarile specifice majorandu-se constant (cu un indicator CAGR de +2% pe an). In timp ce ansamblurile cu vitraje triple reprezinta modelele preferate de ferestre in Rusia si Ucraina, avand ponderi de 72,5%, respectiv de 54,5% din total, cele cu vitraje duble sunt predominante in statele grupului de la Visegrád (65,6%), in Balcani (73,9%) si in Ungaria, Romania, Bulgaria si Grecia (80,4%). De asemenea, intrucat operatorii pietelor din Europa de Vest se confrunta cu niveluri tot mai mari ale importului de ferestre, exportul din Europa de Est se majoreaza la niveluri considerate, nu cu putin timp in urma, de neatins. Gratie unor fabricanti precum Drutex, Oknoplast si Eco Okna, deja lideri europeni ai companiilor de profil, exportul de ferestre din Polonia a ajuns deja la o cota de 56% din productia totala”, a mai subliniat Laszlo Barla. Pentru a descarca info-graficul aferent cercetarii, click aici!
|