ANALIZA: Structura pietei de ferestre, modificata substantial de recesiune |
Producatori de tamplarie Publicat de Ovidiu Stefanescu 11 Mar 2014 09:46 |
In mod paradoxal, piata sistemelor din aluminiu si-a pastrat nealterata ponderea in totalul vanzarilor de tamplarie termoizolanta si fatade cortina din Romania, cu toate ca, in ultimii cinci ani, valoarea acestui sector de activitate a scazut la circa o treime fata de cota consemnata in perioada premergatoare declansarii recesiunii. Conform datelor disponibile, in prezent segmentul respectiv are inca o cota de 30%, care insa nu este deloc vizibila in proiectele ce sunt puse in acest moment in opera, la nivel national. De asemenea, activitatea principalilor procesatori ai materialelor din categoria respectiva este atat de redusa, incat este dificil de identificat destinatia reala a reperelor importate. Desigur, aplicatiile la care profilele din aluminiu se folosesc sunt destul de diverse si presupun, in afara operatiunilor clasice de executie a ferestrelor si peretilor cortina, lucrari de compartimentare interioara sau de realizare a structurilor de sustinere a panourilor fotovoltaice, insa este clar ca diferentele nu pot fi puse exclusiv pe seama acestor utilizari alternative.O realitate incontestabila este aceea ca sectorul de fatade cortina din Romania a fost, practic, devastat de efectele crizei economice. Cu putine exceptii notabile, care au constat in realizarea catorva structuri de anvelopare ce nu au iesit insa cu nimic in evidenta, in ultimii ani activitatea pe acest segment a stagnat.
Sanse sporite de crestere sustenabila, pentru firmele corect pozitionate
In pofida tuturor celor subliniate anterior, piata locala de tamplarie termoizolanta nu este nici pe departe un domeniu aflat pe cale de disparitie. Aceasta afirmatie poate fi sustinuta inclusiv prin emulatia care a inceput sa se manifeste in primele luni ale acestui an, cand s-a constatat o crestere subita a activitatii si o implicare mai profunda a administratorilor societatilor in procese de modernizare, atragere de resurse financiare etc. Se pare ca rezultatele din ultima vreme incurajeaza ideea ca recesiunea s-a incheiat, iar aceasta asigura o doza importanta de optimism pentru toate firmele din domeniu. Desigur, criza economica nu a reusit pe deplin sa genereze o restructurare completa a bransei de ferestre, insa ajustarile au fost numeroase si ireversibile. In viitor se va vedea si daca toate aceste aspecte au fost si cele mai indicate. Pana atunci, furnizorii si producatorii din domeniu vor fi obligati sa se familiarizeze cu ideea ca sectorul respectiv nu mai este unul exclusivist si de elita, fiind asimilat, cel putin intr-o anumita masura, de grupurile importante de antreprenoriat, iar profitabilitatea in perioada urmatoare va fi limitata de aceasta ingerinta. Elementul pozitiv este insa ca 2014 constituie intr-adevar anul relansarii, iar firmele corect pozitionate vor avea din nou sansa unei dezvoltari sustenabile.
|