ANALIZELE SECTORIALE bazate pe codurile CAEN au un grad scazut de acuratete |
Punct de vedere Publicat de Cosmin Dincu 27 Ian 2016 18:54 |
Nu de putine ori, atunci cand s-a pus problema realizarii unor analize sectoriale cu un grad sporit de acuratete, pentru fiecare segment important al pietei autohtone de tamplarie termoizolanta, in cadrul departamentului specializat al revistei Fereastra au existat discutii potrivit carora, pentru a furniza mai multa veridicitate in ceea ce priveste valoarea reala a unui sector, sa fie utilizate si incluse cifrele oficiale de afaceri (insumate) sau alte detalii, declarate la Ministerul Finantelor Publice, respectiv disponibile la Oficiul National al Registrului Comertului, de principalii operatori ai bransei, identificati si delimitati pe baza codului CAEN stabilit la infiintare.
Insa, la o cercetare sumara, a rezultat ca acest demers ar fi insemnat, de fapt, deturnarea datelor mult mai realiste, obtinute direct sau indirect de la producatorii si furnizorii cunoscuti (cuprinsi in listele de firme elaborate de Fereastra), deoarece multe companii (inclusiv producatoare) au declarat initial coduri CAEN din categoria comertului, fara a le actualiza ulterior si, astfel, ar fi fost excluse nejustificat din cadrul cercetarii.
De altfel, experienta negativa a agregarii datelor furnizate de posibilii respondenti de pe piata de tamplarie, sortati exclusiv in conformitate cu un cod CAEN strict specializat (cum ar fi, de exemplu, pentru fabricantii – furnizori de sisteme, cele din industria prelucratoare, precum 2572: Fabricarea articolelor de feronerie ori 2233: Fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii – in cazul sistemelor din PVC sau, dupa caz, 2221: Fabricarea placilor, foliilor, tuburilor si profilelor din material plastic, respectiv cele din industria metalurgica – 2433, 2442), a fost reclamata si de alti analisti, mai ales din tarile europene dezvoltate, care au dorit sa contureze o imagine a pietei romanesti de profil si, cu precadere, a unor segmente strict specializate, de real interes.
Identificarea principalilor operatori ai bransei – un demers dificil
Astfel, pentru a exemplifica incadrarea de multe ori ridicola in CAEN a unor cunoscuti furnizori de sisteme sau a anumitor producatori de ferestre/ usi, care, printre altele, deruleaza si activitati de fabricatie, prelucrare sau procesare in tara noastra, este suficient sa mentionam ca minimum trei din principalii operatori de pe segmentul sistemelor din aluminiu (reprezentante ale unor companii straine) si-au clasificat activitatea, conform CAEN, la „comert cu ridicata al metalelor si minereurilor metalice” ori la „intermedieri in comertul cu produse diverse”. Exista insa si o exceptie notabila – a unei reputate companii implicate in extrudarea profilelor (in partea de nord-vest a tarii noastre), controlata de un joint-venture norvegian, dar a carei productie este destinata aproape exclusiv exportului. In mod corect, aceasta si-a declarat activitatea la codul CAEN din industria prelucratoare ce presupune „metalurgia aluminiului (2442)”.
Nici in domeniul profilelor din PVC lucrurile nu sunt mai clare. De pilda, un cunoscut furnizor de profile efectueaza oficial „comert cu ridicata nespecializat”. Altul, din Capitala, cu o cota semnificativa cel putin in regiunea Bucuresti-Ilfov, ce vizeaza inclusiv activitati productive, realizeaza „comert cu ridicata al altor produse intermediare”. In schimb altul, dintr-o localitate de pe Somes, s-a incadrat inca de la inceput la „fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii”, la fel ca si unul dintre liderii pietei, dar acestea sunt exceptii si… „cu o floare nu se face primavara”!
In cazul feroneriei, in general, firmele producatoare cu adevarat importante sunt mai usor de identificat, fie pentru ca, in linii mari, au declarat corect codul CAEN, fie pentru ca termenul „feronerie” exista, intr-o forma sau alta, in denumirea firmelor respective. In schimb, chiar si reprezentantele unor societati germane ori austriece, a caror reputatie si activitate nu pot fi puse la indoiala, prefera sa fie prezente si percepute in Romania fie ca „intermediari in comertul cu mobila, articole de menaj (?!?) si de fierarie”, fie drept „comercianti cu ridicata al materialului lemnos si al materialelor de constructii si echipamentelor sanitare” (in cel putin doua cazuri).
Am evitat sa nominalizam companiile cu activitati declarate in CAEN ce nu au nicio legatura cu piata de ferestre, pe de-o parte pentru a nu crea disensiuni si discutii inutile, iar pe de alta parte, cu speranta ca managerii acestora vor recunoaste macar codul CAEN declarat initial intr-un mod inadecvat si vor rezolva, candva, problema respectiva.
De aceea, atunci cand ne referim la acuratetea cercetarilor realizate de revista Fereastra, avem in vedere atat informatiile din surse publice, oficiale, cat si unele opinii formate pe baza experientei si cunoasterii pietei – mai precis a operatorilor din bransa – care, de multe ori, ar fi bine sa dea dovada de mai multa transparenta in comunicare.
Lasand la o parte binecunoscuta mentalitate de tip balcanic, care alunga multi investitori occidentali, incapabili sa se adapteze la realitatile romanesti, poate ca si (cvasi)imposibilitatea elaborarii unor studii realiste si independente, din motivul inadecvarii codurilor CAEN, este inclusiv una dintre cauzele pentru care reputati furnizori internationali, ce iau deciziile strategice de afaceri (si) dupa consultarea unor cercetari de piata, evita industria romaneasca de tamplarie si o considera, de multe ori pe buna dreptate, marginala.
|