GLASTON: Succes al programului de start-up in prelucrarea sticlei |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 17 Aug 2017 07:38 |
Furnizorul de echipamente pentru procesarea sticlei Glaston a dat recent publicitatii rezultatele aferente primului semestru al anului in curs, care confirma o apreciere de +0,97% a vanzarilor nete, dar trendul respectiv se incadreaza in estimarile initiale, care indicau o activitate mult mai buna in aprilie-iunie 2017, inclusiv in contextul derularii evenimentului Glass Performance Days. In consecinta, managerii corporatiei finlandeze - reprezentate si in Romania de societatea According Group - sustin ca, in perioada de referinta, piata globala a echipamentelor de procesare a sticlei a fost marcata de un trend ascendent rezonabil, cu un numar mai mare de noi contracte si comenzi in trimestrul al doilea, dar cele mai bune rezultate s-au consemnat, in continuare, in Europa, Orientul Mijlociu si Africa (regiunea EMEA), deoarece in America de Nord s-au remarcat amanari ale achizitiilor de utilaje.
„Pentru Glaston, cel de-al doilea trimestru a fost mai bun decat primul, astfel incat, pe fondul cresterii numarului livrarilor, cifra neta de afaceri din aprilie-iunie a sporit cu +32%. Reluarea achizitiilor de echipamente in EMEA si, partial, in Asia a fost mult mai vizibila, in asa fel incat noile contracte si comenzi s-au majorat cu 23% in raport cu primul trimestru, care a fost foarte slab din acest punct de vedere. In consecinta, nu este de mirare ca, in ianuarie-iunie 2017, dupa cum era de asteptat, am inregistrat o cifra neta de afaceri de 52 milioane de euro (+1% in raport cu suma de 51,5 milioane de euro din perioada similara a lui 2016), iar profitul operational comparabil a ajuns la 1,5 milioane de euro, comparativ cu 0,3 milioane de euro. Divizia de echipamente, ale carei vanzari s-au plasat la 30,8 milioane de euro (fata de 32 milioane de euro), a consemnat, pe data de 30 iunie 2017, un portofoliu de contracte si comenzi potentiale ce se cifreaza la 36,3 de milioane de euro (in raport cu 36,4 milioane de euro la finele semestrului similar din 2016). Pentru divizia de servicii, ce a reunit o parte semnificativa din vanzarile nete totale ale perioadei analizate (respectiv 22,1 milioane de euro), constituind un progres in raport cu cele 20,5 milioane de euro din acelasi interval al lui 2016, portofoliul de comenzi a ajuns la 4,9 milioane de euro (fata de 4,5 milioane de euro). Totusi, la 30 iunie 2017, comenzile consemnate in total la nivelul corporatiei au insumat 48,1 milioane de euro, ceea ce va asigura o activitate relativ buna pe termen scurt”, a declarat Arto Metsänen, presedinte-director general al Glaston.
Managerul companiei a mai precizat ca, in industria sticlei, trendul actual indica o orientare explicita spre vitrajele functionale si „inteligente”. Tehnologiile emergente de prelucrare a sticlei si produsele cu valoare adaugata mare sunt, astfel, tot mai cautate pe piata. Glaston se implica activ in domeniul sau de competenta si, cu prilejul conferintei devenite un eveniment traditional, Glass Performance Days, organizate in iunie a.c., s-a lansat in premiera forumul Glass Industry Startup, cu scopul de a accelera dezvoltarea domeniului si a introduce inovatii care sa fie accesate de investitori (oameni de afaceri). La conferinta au participat peste 660 de experti internationali din industria sticlei, iar in programul Glass Industry Startup s-au inscris peste 35 de companii nou-infiintate din intreaga lume. Unitatea Glaston Emerging Technologies a contribuit la consolidarea afacerilor celor 35 de firme prin furnizarea de expertiza, idei inovatoare si prin demonstrarea avantajelor utilizarii celor mai noi linii tehnologice.
Continua majorarea livrarilor in Europa
Din punct de vedere regional, 25,3 milioane de euro din vanzarile nete de 52 milioane de euro s-au realizat in regiunea Europei, Orientului Mijlociu si Africii (EMEA), iar livrarile au fost peste asteptari, pe fondul sporirii comenzilor, inclusiv in Europa de Est si in anumite tari central si sud-europene, incepand cu finele primului trimestru a.c. In schimb, in SUA si Canada s-a constatat o situatie precara, de stagnare, cu incasari totale de pana la 19,3 milioane de euro, in timp ce pe pietele asiatice situatia a fost dificila, cu trenduri negative in toate regiunile, dar mai ales in China, care au presupus generarea unor vanzari nete de numai 7,4 milioane de euro.
Ca perspective, pentru intregul grup, potrivit estimarii actuale, ce nu s-a modificat, pentru 2017 se asteapta o crestere a rulajului diviziei de echipamente, prognozele fiind mai favorabile decat cele din anul trecut. De asemenea, majorarea portofoliului de comenzi, masurile de reducere a costurilor si un mediu de afaceri mai prielnic creeaza conditii bune pentru derularea afacerilor din acest an, cu toate ca, la nivelul semestrului intai, rezultatul operational comparabil a fost relativ precar. Insa, pentru intregul exercitiu financiar in curs, acest indicator de performanta (profitul operational comparabil) se va imbunatati, fata de 2016, moment in care, la acest capitol, s-au consemnat 2,8 milioane de euro.
Glaston si-a stabilit, insa, o noua strategie pe termen scurt (confirmata in martie a.c. si reiterata in raportul aferent primului semestru din 2017, dat publicitatii in luna august), luand in considerare o crestere in industria echipamentelor de procesare a sticlei ce se situeaza la cel mult 5% pe an, pana in 2018. De aceea, in intervalul 2016-2018, principalul obiectiv de afaceri este reprezentat de realizarea unui indice de crestere compozita CAGR al rulajului care sa depaseasca media pietei, precum si a unei marje EBIT de minimum 8%, cu un indicator de returnare a capitalului angajat (ROCE) de mai mult de 20% la finalul perioadei, in contextul in care cota de piata a corporatiei pe plan mondial, pe segmentul tehnologiei de securizare prin metoda „flat tempering” este de 40%. Practic, tintele propuse vor fi atinse, pur si simplu, prin cresterea continua a cererii de sticla arhitecturala securizata, nefiind neglijate si alte domenii avansate de afaceri, ce presupun implicarea Glaston in domeniul vitrajelor curbate, laminate si curbat-securizate, respectiv in cel al sticlei „inteligente” si nanotehnologiei, fiind deja efectuata o investitie strategica intr-o companie din California (SUA), care dezvolta si promoveaza asemenea solutii. In fine, dar nu in ultimul rand, focalizarea pe domeniul principal de expertiza presupune si renuntarea la anumite afaceri, mai putin profitabile. De aceea, in luna mai a.c. s-a finalizat tranzactia ce a presupus vanzarea afacerilor cu masini de pre-procesare a sticlei, din America de Nord (ce au generat in 2016 un rulaj de 4,9 milioane de euro), companiei italiene Bavelloni. Potrivit acordului, Glaston va continua sa fie revanzator de asemenea echipamente, pentru Bavelloni, in Mexic, Brazilia si Singapore. Vanzarile de utilaje pentru prelucrarea termica a sticlei, precum si serviciile aferente din SUA si Canada nu sunt afectate si continua in aceiasi termeni ca pana in prezent.
***
La nivelul lui 2014, Glaston a realizat vanzari nete de 109,7 milioane de euro (indicator recalculat), in conditii de profitabilitate (+5,5 milioane de euro, ca indice EBIT), iar pentru exercitiul financiar 2015 datele indica un rulaj de circa 123,4 milioane de euro si un indicator EBIT de +6,1 milioane de euro, in contextul in care, totusi, in 2016, a avut loc un regres, la 107,1 milioane de euro (in ceea ce priveste cifra de afaceri) si +2,8 milioane de euro (din punct de vedere al EBIT). In ceea ce priveste activitatea According Group - Iasi, care promoveaza pe plan national, printre altele, echipamente si unelte de la Glaston, informatiile oficiale actuale indica o cifra neta de afaceri de peste 47,8 milioane de lei in 2016 (realizata tot in conditii de profitabilitate, cu 65 de angajati), reprezentand o crestere comparativ cu suma de 45,32 milioane de lei din 2015, ce a fost la randul sau in scadere usoara fata de cele 46,9 milioane de lei din 2014, care au indicat insa o crestere cu 25% raportat la anul anterior, cand s-au consemnat 37,5 milioane de lei. Fluctuatiile survin, totusi, dupa o diminuare de aproape 15,3% in 2013, intrucat in anul 2012 s-a raportat un rulaj de 44,3 milioane de lei (+20,4%, comparativ cu anterioarele 12 luni). In orice caz, dinamica incasarilor companiei According Group din 2016 a determinat consemnarea, in acel moment, a unui record al cifrei de afaceri (din intervalul recesiunii) si a pus bazele unei dezvoltari sustenabile a livrarilor, ce ar putea continua si in 2017. Informatii suplimentare, la www.glaston.net
|