BARRIER: 25% din afaceri, realizate din vanzari de ferestre pentru case pasive |
Producatori de tamplarie Publicat de Ovidiu Stefanescu 18 Feb 2021 06:55 |
Adrian Garmacea, administratorul grupului Barrier, este unul dintre principalii artizani ai procesului complex de construire si dezvoltare a brandului de tamplarie termoizolanta, care a devenit, prin profesionalismul abordarii, una dintre cele mai cunoscute marci de pe piata de profil din Romania - si nu numai. Ambitiile managerului general al companiei sunt legate, in afara de promovarea celor mai bune produse de pe piata din Romania, de cucerirea unei pozitii solide in Europa, posibila doar in conditiile ofertei unor solutii impecabile din punct de vedere tehnic si estetic. In cele ce urmeaza, sunt prezentate succint opiniile sale legate de conjunctura actuala a pietei, precum si de perspectivele de dezvoltare pe termen mediu si lung.
- Cum a decurs activitatea companiei in ultima perioada?
- 2020 a fost un an cu o vizibilitate limitata, in care deciziile au fost luate pe termen scurt si foarte scurt, de la cateva zile pana la, cel mult, cateva luni. Adaptandu-ne la contextul extern si intern, actionand proactiv, implicand in luarea deciziilor un numar cat mai mare de colegi, am reusit sa obtinem o crestere de aproximativ 20% a cifrei de afaceri si sa ne dublam rezultatele la export, principalele destinatii ramanand Belgia, Elvetia, Franta si Italia. Din punct de vedere organizatoric, Barrier Romania este parte a grupului Barrier Holding Elvetia, care detine companiile din Romania si Belgia. Astfel, am lucrat cu un numar mare de montatori detasati in tarile din vestul Europei, care au fost afectate mai putin de criza sanitara. Pe plan national, reteaua de francize s-a comportat ca un organism viu, astfel incat anul trecut am deschis sapte francize in Alexandria, Vaslui, Alba Iulia, Resita, Pascani, Roman si Piatra Neamt, alte opt fiind inchise din cauza traficului redus de clienti si mediului de afaceri dificil, existent pe plan local. Reteaua nationala a ajuns la 37 de magazine in regim de franciza si aproximativ 300 de parteneriate locale. De asemenea, am fructificat diversitatea solutiilor promovate, putand astfel raspunde tuturor solicitarilor in timpul cel mai scurt, la calitatea care a consacrat brandul nostru. Am abordat, in aceeasi perioada, un numar important de proiecte mari. De exemplu, lucrarile de tamplarie, inchideri si placare de la noua magistrala de metrou din Bucuresti, ce include noua statii cu cate patru sau cinci zone de acces, au fost realizate de noi intr-un timp record, de aproximativ patru luni.
- Care a fost efectul pandemiei asupra operatiunilor de productie, comercializare si montaj?
- De la inceputul crizei sanitare, am adoptat masurile necesare pentru a reduce numarul infectarilor in cadrul fabricii. Am lucrat de acasa, acolo unde a fost posibil, am impartit operatorii din productie in schimburi egale lucrand prin rotatie, am luat masuri suplimentare de igienizare in sectii, birouri si in spatiile comune. In luna august, productia a fost oprita pentru aproximativ doua saptamani.
- Realizati o scurta trecere in revista a noutatilor din ultima perioada.
- Obiectivul nostru, stabilit in cadrul planului strategic 2017-2020, era ca, pana in 2020, sa devenim ONE STOP STATION pentru inchiderea golurilor de cladiri, unde un client sa poata gasi toate produsele necesare unor astfel de lucrari. Trebuie mentionat ca suntem singura companie din Romania care ofera, la momentul actual, o gama atat de larga de produse. Practic, producem si distribuim incepand de la mecanismele si automatizarile pentru porti, continuand cu intreaga gama de tamplarie din PVC si aluminiu, geam termoizolant si terminand cu sistemele de protectie solara exterioara, indiferent daca vorbim despre rulouri sau jaluzele exterioare. Practic, este vorba despre toate produsele necesare pentru realizarea sau renovarea cladirilor eficiente din punct de vedere energetic. Produsele noastre premium pentru case pasive, din gama Barrier 100, au avut o pondere de aproximativ 25% in cifra noastra de afaceri. De asemenea, usile culisante cu ridicare si „smartslide"-urile au inregistrat o crestere insemnata, producand peste 500 de astfel de ansambluri in 2020.
- Care sunt principalele dificultati intampinate pe piata si cum reusiti sa le gestionati?
- Cele mai mari probleme ale Romaniei sunt si cele mai mari probleme ale noastre: educatia, infrastructura si sanatatea. Gasim tot mai greu personal pentru posturile de top, cu inalta calificare, si aici ma refer la ingineri, proiectanti, tehnicieni, oameni de marketing etc. Nivelul invatamantului din tara este unul, in cel mai bun caz, mediocru. Aceasta problema ne va afecta inca multi ani, poate trei sau patru decenii. Producem pe banda rulanta mana de lucru ieftina, un veritabil simbol a sclaviei moderne, indiferent daca vorbim despre munca necalificata din Romania sau cea din vestul Europei. Lipsa infrastructurii ingreuneaza aprovizionarea si distributia produselor atat pe plan local, cat si la export. Circulam, dupa 32 de ani de la Revolutie, pe aceleasi drumuri facute, in timpul regimului comunist, in 22 de ani. Cum suna asta? Este oglinda tarii, in care ii invit sa se uite pe toti responsabilii, politicienii, profesorii etc. Puteam face mai mult? Greu de spus.
- Ce perspective de dezvoltare are piata de profil, in contextul accentului pe sustenabilitate?
- Barrier contribuie la protejarea mediului, prin promovarea de solutii eficiente din punct de vedere energetic. Produsul nostru de top - B100 - este destinat caselor pasive si cred ca avem cea mai mare experienta din Romania pe acest segment. Din pacate, din cauza organismelor de control, reglementare si certificare pe care le avem, vom obtine aceleasi „rezultate” pe care le-am avut cand s-a introdus obligativitatea certificatelor si auditurilor energetice. Probabil ca cerintele nZEB, adoptate in Uniunea Europeana, vor produce rezultate semnificative in Romania in jurul anului 2030. Pana atunci, „merge si asa”. La proiecte rezidentiale din Bucuresti se instaleaza geamuri cu doua sau trei foi de sticla float, fara insertie de argon, cu elemente de „ranforsare” din gips-carton, prelucrate in asa-zise „ateliere” cu dotari tehnologice precare. S-ar putea spune ca sunt excesiv de pesimist, dar dupa mai bine de 25 de ani de afaceri in Romania si UE, cred ca am o intelegere a situatiei foarte apropiata de realitate.
- Cum va adaptati la noile curente de digitalizare?
- Gradul de automatizare al fabricii noastre este unul dintre cele mai ridicate atat din tara, cat si din Europa. Lucram cu cele mai bune aplicatii software si utilaje. In 2017, in urma unei investitii de 0,5 milioane de euro, am implementat programul ERP de la SAP, ca parte a efortului de a ne indeplini misiunea, sintetizata prin sloganul: „Livram complet in 7 zile”. In prezent planificarea productiei este realizata dinamic, in functie de capacitatile fiecarei sectii, iar managementul materialelor - una dintre cele mai mari provocari in procesele de productie ce presupun un numar mare de materii prime - este gestionat informatic, printr-un modul creat „in house”, in colaborare cu Dualsoft. Rutele, incarcarea camioanelor si datele de livrare sunt stabilite inca din momentul primirii unei comenzi. Din pacate, raspundem cerintelor unei piete interne orientate in principal catre pret, care nu intelege suficient beneficiile unor ferestre de calitate. Norocul nostru este ca solicitarile de la export, in special cele din Elvetia, ne tin conectati si ne provoaca constant sa adoptam noile tehnologii in domeniul ferestrelor inteligente. As exemplifica prin sistemele de alarma si deschiderile automate integrate in ferestre, protectia solara exterioara comandata de la distanta sau senzorii de temperatura.
- Ce mesaj aveti pentru parteneri si competitori?
- Invit toate companiile serioase sa adere la organizatia patronala PPTT, pentru ca impreuna sa gasim cele mai bune solutii problemelor noastre. Nu ii consider competitori pe producatorii din Romania. In Europa, exista 30 de companii cu cifre de afaceri mai mari de 100 milioane de euro si niciuna nu este din tara noastra. Polonia si Franta au cate sase firme in acest top, Germania - patru, Austria - doua. Aceasta este competitia noastra! Fiecare societate romaneasca din domeniu are de dus doua batalii: una cu autoritatile statului (in eforturile de reglementare a domeniului constructiilor si renovarilor) si cealalta cu ea insasi, in incercarea de a promova produse tot mai bune, care sa raspunda nevoilor viitoare ale clientilor.
|