GLASTON: Mediul de afaceri ramane provocator |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 17 Mar 2017 20:32 |
Furnizorul de echipamente pentru procesarea sticlei Glaston a dat recent publicitatii rezultatele aferente anului trecut, care confirma o depreciere de -13% a vanzarilor nete. In acest context, managerii corporatiei finlandeze - reprezentate si in Romania de societatea According Group - sustin ca, in 2016, piata globala a echipamentelor de procesare a sticlei a fost marcata de nesiguranta, dar cele mai bune rezultate s-au consemnat, in continuare, in Europa, Orientul Mijlociu si Africa (regiunea EMEA), respectiv in America de Nord.
„Am inceput anul 2016 intr-un mediu economic global care a continuat sa fie provocator, mai ales ca, pe segmentul nostru de afaceri, investitiile in echipamente (din partea clientilor) au fost amanate ori s-au derulat cu intarziere, mai ales spre finele semestrului al doilea. Astfel, in ianuarie-decembrie 2016, am inregistrat o cifra neta de afaceri de 107,1 milioane de euro (-13% in raport cu suma de 123,4 milioane de euro din perioada similara a lui 2015), iar profitul operational comparabil a ajuns la numai 2,8 milioane de euro, comparativ cu 6,1 milioane de euro. Divizia de echipamente, ale carei vanzari s-au plasat la 67,4 milioane de euro (fata de 76,4 milioane de euro), a consemnat, pe data de 31 decembrie 2016, un portofoliu de contracte si comenzi potentiale ce se cifreaza la 39,9 milioane de euro. Pentru divizia de servicii, ce a reunit o parte semnificativa din vanzarile nete totale ale anului trecut (respectiv 41,8 milioane de euro), constituind un regres in raport cu cele 48,2 milioane de euro din 2015, portofoliul de comenzi a ajuns la 5,7 milioane de euro. Totusi, la 31 decembrie 2016, comenzile consemnate in total la nivelul corporatiei au insumat 45,6 milioane de euro (comparativ cu 38,5 milioane de euro in 2015), ceea ce va asigura o activitate relativ buna pe termen scurt”, a declarat Arto Metsänen, presedinte-director general al Glaston.
Rezultate excelente in estul Europei
Din punct de vedere regional, 42,4 milioane de euro din vanzarile nete de 107,1 milioane de euro s-au realizat in regiunea Europei, Orientului Mijlociu si Africii (EMEA), dar livrarile au fost sub asteptari, cu toate ca scaderea vanzarilor din Rusia a fost complet compensata de rezultatele excelente din Europa de Est si din tarile aflate in sudul continentului. In schimb, in SUA si Canada s-a constatat o situatie mult mai buna, cu incasari de pana la 43,7 milioane de euro, in timp ce pe pietele asiatice situatia a fost fluctuanta, cu trenduri pozitive in Pacific, dar cu probleme in Asia de Sud-Est si China, care au presupus generarea unor vanzari nete de 21 milioane de euro.
Ca perspective, pentru intregul grup, potrivit estimarii actuale, pentru 2017 se asteapta o crestere a rulajului diviziei de echipamente, prognozele fiind mai favorabile decat cele din anul trecut. De asemenea, majorarea portofoliului de comenzi, masurile de reducere a costurilor si un mediu de afaceri mai prielnic creeaza conditii bune pentru derularea afacerilor din acest an, cu toate ca, la nivelul trimestrului intai, au fost programate putine livrari, ceea ce va duce la un rezultat operational comparabil in scadere fata de ianuarie-martie 2016. Insa, pentru intregul exercitiu financiar in curs, acest indicator de performanta (profitul operational comparabil) se va imbunatati, fata de 2016.
Glaston si-a stabilit, insa, o noua strategie pe termen scurt (confirmata in martie a.c.), luand in considerare o crestere in industria echipamentelor de procesare a sticlei ce se situeaza la cel mult 5% pe an, pana in 2018. De aceea, in intervalul 2016-2018, principalul obiectiv de afaceri este reprezentat de realizarea unui indice de crestere compozita CAGR al rulajului care sa depaseasca media pietei, precum si a unei marje EBIT de minimum 8%, cu un indicator de returnare a capitalului angajat (ROCE) de mai mult de 20% la finalul perioadei, in contextul in care cota de piata a corporatiei pe plan mondial, pe segmentul tehnologiei de securizare prin metoda „flat tempering” este de 40%. Practic, tintele propuse vor fi atinse, pur si simplu, prin cresterea continua a cererii de sticla arhitecturala securizata, nefiind neglijate si alte domenii avansate de afaceri, ce presupun implicarea Glaston in domeniul vitrajelor curbate, laminate si curbat-securizate, respectiv in cel al sticlei „inteligente”, fiind deja efectuata o investitie strategica intr-o companie din California (SUA), care dezvolta si promoveaza asemenea solutii.
***
La nivelul lui 2014, Glaston a realizat vanzari nete de 109,7 milioane de euro (indicator recalculat), in conditii de profitabilitate (+5,5 milioane de euro, ca indice EBIT), iar pentru exercitiul financiar 2015 datele indica un rulaj de circa 123,4 milioane de euro si un indicator EBIT de +6,1 milioane de euro, in contextul in care, totusi, la nivelul lui 2016, a avut loc un regres, la 107,1 milioane de euro (in ceea ce priveste cifra de afaceri) si +2,8 milioane de euro (din punct de vedere al EBIT). In ceea ce priveste activitatea According Group - Iasi, care promoveaza pe plan national, printre altele, echipamente si unelte de la Glaston, informatiile oficiale actuale indica o cifra neta de afaceri de 45,32 milioane de lei in 2015 (realizata tot in conditii de profitabilitate, cu 63 de angajati), in scadere usoara fata de cele 46,9 milioane de lei in 2014, care au indicat insa o crestere cu 25% raportat la anul anterior, cand s-au consemnat 37,5 milioane de lei. Fluctuatiile survin, totusi, dupa o diminuare de aproape 15,3% in 2013, intrucat in anul 2012 s-a raportat un rulaj de 44,3 milioane de lei (+20,4%, comparativ cu anterioarele 12 luni). In orice caz, dinamica incasarilor companiei According Group din 2014 a determinat consemnarea, in acel moment, a unui record al cifrei de afaceri (din intervalul recesiunii) si a pus bazele unei dezvoltari sustenabile a livrarilor, ce s-ar putea relua in 2016. Informatii suplimentare, la www.glaston.net
|